שאל את הרב

חשש גזל מחברת אוטובוסים

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 15/01/12 12:49 כ בטבת התשעב

שאלה

שלום,

לפני מספר ימים נסעתי באוטובוס של חברת סופרבוס. בנסיעה זו נגרמה לי עוגמת נפש רבה : למרות הגשמים ומזג האוויר הקר, המזגן לא עבד , וגם נכנסה רוח פרצים למרות שכל החלונות היו סגורים. במשך רוב הנסיעה קפאתי בהדרגה (מתישהו כבר לא הרגשתי את כפות הרגליים), ואז ניגשתי אל הנהג וביקשתי ממנו להפעיל את המזגן. הסתבר שהמזגן פעל רק ליד הנהג ולא בשאר האוטובוס. התרעמתי על העובדה שמוציאים אוטובוס במצב כזה ביום כה קר וגשום, והסתבר במהלך השיחה עם הנהג שהאוטובוס שייך לחברת בת של סופרבוס, מין חברת קבלן.

במקרה היה מקום ישיבה פנוי סמוך לנהג, כך שעברתי אליו עד סוף הנסיעה , ואז אמנם כבר פחות סבלתי מהקור, אך הייתי עדיין עצבנית מכל מה שקרה קודם, וגם הנהג התעקש לדבר איתי על הנושא הזה עד סוף הנסיעה, דבר שגם הפריע לי מאד.

בנסיעה זו, התשלום התבצע בסוף הנסיעה, ע"י כרטיסן של החברה (שהיה נראה נער) שעבר בין הנוסעים וגבה את התשלום. פניתי אליו ואמרתי לו שלא מגיע להם תשלום עבור הנסיעה, והסברתי למה. הוא אמר "החלטה שלך", ואחרי שגמר לגבות משאר הנוסעים חזר אלי שנית. אמרתי לו שאם זו החלטה שלי, אז החלטתי לא לשלם, וכך היה.

כעת אני תוהה אם עברתי על איסור גזל, מאחר שאולי אותו כרטיסן לא מוסמך להחליט בשם החברה.

אציין רק שאם הייתי יודעת מראש שאלו תנאי הנסיעה, אני בספק אם הייתי עולה על האוטובוס, כי בידוע שבתחבורה הציבורית בישראל תמיד יש חימום/אפשרות לחימום.

אודה לתשובתכם, ואשמח אם תציינו את המקורות הרלוונטיים.

תמר

תשובה

שלום וברכה


אין מקרה מדויק בהלכה ממנו ניתן לשאוב את התשובה המלאה לשאלה. לו היה מקרה זה עולה לדיון בפני בית דין סביר להניח שהייתה מוצעת פשרה - גם לשלם על כך שבסופו של דבר נסעת והגעת למחוז חפצך, וגם לא לשלם מחיר מלא בשל הסיבות שכתבת בשאלה.
מה אני מציע לעשות ?
בשל העובדה שאיני רואה דרך לשלם בפועל תשלום חלקי עכשיו לחברת האוטובוסים, יש להחיל על המקרה הזה את דיני מי שאינו יודע כיצד להחזיר דברים שלקח שלא כדין, ולעשות דבר מה לטובת הציבור בתשלום החלקי על הנסיעה.


כל טוב

כתבות נוספות