שאל את הרב

חשוב לי מאוד!. בקשר לחנוכה זה דחוף!!

חדשות כיפה הרב אליעזר אלטשולר 19/12/06 00:22 כח בכסלו התשסז

שאלה

ב"ה

שלום לכבוד הרב,

האם זה נכון שמספיק לשטוף את הידיים טוב לאחר השירותים בלי לנטול בנטלה?

כמה זמן הכי הרבה אפשר לברך אשר יצר לאחר השירותים?

האם בבית שבו גר סבא שלי וגר איתו בנו שהוא חרש אילם ואין מי שידליק לו נרות חנוכה , האם הוא יוצא ידי חובה אפילו שהוא לא שומע את הברכה? (אני הולכת לשם מידי פעם אז יצא לי להדליק לו עם ברכה פעמיים , האם זה גרם לכך שאני אצא ידי חובה ?

והאם כאשר אני לא בבית ואחד מבני המשפחה מדליק בבית שלי אז אני יוצאת ידי חובה אפילו שלא שמעתי את הברכה?

שמעתי שיש בעיה שאדם גוי יגע ביין אבל לפעמים אין לסבא שלי אפשרות שאדם יהודי יביא לו את היין כשצריך לקדש והוא נמצא לבד אז עד עכשיו מביאה לו פיליפינית האם זה אסור? ואם כן מה לעשות????

אם ישנה אבקת מרק עוף בשרית ולקחתי ממנה בכף ואז באותה כף השתמשתי כדי לקחת מלח אז האם כל המלח עכשיו בשרי??

אם נפלה סכין בשרית לתוך כיור שהיו בו כלים חלביים מה דין הסכין??? קורה לפעמים שאחותי הקטנה שמה כלים בלי לחשוב ואז בכיור מונחים כלים בשריים וחלביים , לזרוק את הכלים?!?!

סליחה על כמות השאלות אני פשוט ממש ממש צריכה את התשובות האלה זה חשוב לי מאוד!.

תשובה

בע"ה
שלום רב,
נכון שלאחר שירותים שוטפים ידים על מנת שתהיינה נקיות ולא צריך דוקא נטילה בכלי. אמנם יש שמחמירים ומצריכים נטילה בגלל שבית הכסא נחשב למקום טומאה מצד עצמו , (ולשיטה זו גם על כניסה לשרותים ללא עשיית צרכים צריך ליטול ידים.)
ניתן לברך אשר יצר כל עוד אינך זקוקה להתפנות שוב אם נזכרת שלא ברכת עדיין.
מצות חנוכה - נר איש וביתו, כלומר שדי שמישהו אחד ידליק עבור כל בני הבית.גם אם אינם שומעים את הברכות ואפילו אם אינם נמצאים במקום. אמנם המהדרין מדליקים נר לכל אחד אבל יוצאים ידי חובה גם בחנוכיה אחת בבית.
יש בזה גם הבדלי מנהגים בין אשכנזים לספרדים . בענין היין, האיסור הוא רק אם היין איננו מבושל או מפוסטר. רוב היינות בארץ כן מבושלים או מפוסטרים וצריך להקפיד לקנות רק יינות כאלו.
המלח לא הפך כולו לבשרי כי מן הסתם היה על הכף אולי מעט מאד מהאבקה, אבל צריך להשתדל להוציא את מעט האבקה שנכנסה למלח, ולהבא להקפיד על שימוש בכף נקיה.
הכלים - אם לא היו ביחד בתוך מים חמים - לא העבירו טעם מאחד לשני ולכן צריך רק להפרי בחזרה ולשטוף היטב. אם היו בתוך מים חמים - צריך להגעיל אותם כלומרלהפריד כל אחד לחוד ולשים את כל הסכו"ם שהיה שם בתוך סיר עם מים רותחים מבעבעים , ואז הם יהיו כשרים.
בברכה, אליעזר .

כתבות נוספות