שאל את הרב

חרדים ודתיים לאומיים

חדשות כיפה חברים מקשיבים 30/06/11 15:20 כח בסיון התשעא

שאלה

נמאס טיפה לא?! מציגים אותנו בתור חפיפניקים וכל הזמן אומרים שאנחנו לא באמת דתיים ומי שבאמת דתי צריך להיות כמו החרדים...מה עושים עם זה? מה עונים להם?

תשובה

שלום רב לך,

אכן מצוקתך מאוד מאוד אמיתית ומובנת ובאמת מרגיזה. כל מי שמבין מה זה באמת להיות דתי לאומי. מה עומק הדברים, דרכו של הרב קוק ושל רבותינו שבישיבות הדתיות לאומיות - יודע שזוהי דרך גבוהה, גבוהה מאוד שמכוונת להרבה יותר אמונה והרבה יותר קדושה מכל מה שאפשר לתאר ודווקא בגלל זה היא כל כך מקיפה הכל ושייכת להכל ולא מתוך חפיפניקיות.

אבל מצד שני - לא סתם קוראים לנו חפיפניקים. אלא משום שבאמת הרבה מאוד דתיים לאומיים לא הולכים בדרך השלמה והאמיתית של הדתי לאומי מתוך השקפה של גדלות ורצון של אמונה עמוקה, אלא דוקא מתוך מקום של פשרה. הם חושבים שלהיות דתי לאומי זה להיות מן משהו באמצע כזה של חצי דתי וחצי חילוני.. ובאמת הם חיים ככה, חיים של חילונים מעורבבים עם המצוות.
כשמסתכלים עלינו החילונים והחרדים, הם לא רואים רק אותך ואת אלה שהולכים על האמונה ברצינות, הם רואים אחוז גבוה מאוד של אנשים שמתפשרים על החיים ועל האמונה ששייכים לציבור שלנו.

מדוע יש לנו בציבור אחוז לא נמוך של חפיפניקים? 3 סיבות.

1. בכל ציבור יש..

2. הדרך שמציב הציבור שלנו באמת שמה רף גבוה שאיננו פשוט ומביא התמודדות לא קלה ומשום כך לפעמים הקושי לאחד בין העולמות מביא לחפיפניקיות מסוימת

3. וזוהי הסיבה האמיתית לדעתי - הציבור שלנו ברובו הוא בהתחזקות. הציבור שלנו כמעט כולו לא התחיל מחרדים שניהיו דתיים לאומים אלא מאנשים שהיו יותר קרובים לאבד את הדת וניהיו דתיים לאומיים. רובם אינם מכיר או הכיר את דרך הרב קוק והתורה העמוקה של הדתיות לאומיות כשהוא הצטרף אליה ורק לאט לאט היא מתפשטת לכל הציבור כולו ולכן זה נראה שיש בציבור חפיפניקים אבל למען האמת הוא בעליה.

כשהרב קוק התחיל את דרכו היו מספר בחורים מועט מאוד של דתיים לאומיים שהיו גם דתיים לאומיים וגם רציניים והיום כבר יש אלפים (רק ישיבות ההסדר זה כמה אלפים) ועוד ציבור גדול שמסביב (לפני 70 שנה פתחו את הישיבה התיכונית הראשונה עם 15 תלמידים וכל השאר הלכו לתיכונים חילונים - וכמה יש היום) וכך זה ימשיך לעלות עוד ועוד... מדרשות, ישיבות, אולפנות וכו´ כל הזמן יש עליה ..


לכן הדרך היחידה והאמיתית לשנות את התדמית של הציבור זה להתחזק ולחזק.. ולמען האמת כל שעליך לעשות זה להיות באמת דתי לאומי רציני, וגם אני אשתדל וככה יראו אותנו וזה ילך ויתפשט ותראה איך בסוף כל התדמית שלנו תשתנה כמו שכל הזמן הציבור שלנו הולך ומתחזק כלפי מעלה...

בהצלחה בהמשך הדרך

אבי, wolfsonavi@gmail.com

כתבות נוספות