שאל את הרב

חניכה שרוצה ללכת לצבא

חדשות כיפה חברים מקשיבים 13/11/06 15:29 כב בחשון התשסז

שאלה

שלום כבוד הרב.אני מדריכה כיתת י"ב באחת האולפנות בארץ ועל כן אני נתקלת בהתלבטויות של חניכותי בנושא השרות הלאומי\הצבאי. אני מודעת לנימוקים ההלכתיים השוללים שירות צבאי, אך אלו לא ישפיעו על חניכה מסויימת, הגדלה בבית בו אחד ההורים חילוני.אשמח להבין נימוקים נוספים שלאו דווקא קשורים לפאן ההלכתי, וכן במידה והיא תחליט ללכת לצבא-לדעת על תפקידים צבאיים המתאימים יותר לבת דתייה ועל מסגרות המשלבות צבא ותורה. תודה רבה!

תשובה

שלום לך מדריכה...
נראה לי שבשביל לענות על שאלה כזו, את צריכה קודם כל להכיר את החניכות שלך מבחינת מבנה האישיות שלהן, רמתן הדתית ותכונות אופי ורק אחר כך לראות איך אפשר באמצעות ההכירות הזו שיש לך איתן לנתב כל חניכה למסגרת המתאימה.
איך הם יוכלו למצות כמה שיותר את פרק הזמן הזה, הן מבחינת התרומה לחברה שאין דבר יותר בונה ממנה והן מבחינת העמידה בלחצים ובהשפעות הסביבתיות הקיימות היום בכל מסגרת באשר היא.
בגלל שאת מודעת לנימוקים ההלכתיים ולפולמוס הקיים בנושא הזה, אני מראש לא אכנס אליו, מאחר שבאופן כללי ובטח במקרה הזה, נראה שצריך לבדוק כל מקרה ומקרה לגופו שכן אין דין חניכה שהספקת להכיר אותה בתור טיפוס שניגרר בקלות ושעולמה הפנימי אינו מעוצב מספיק, כדין חניכה שכבר הספיקה פחות או יותר עד כמה שניתן בגילאים הצעירים האלה, לגבש לעצמה השקפת עולם כזו, שהסיכון שתושפע לרעה הינו מזערי לעומת הרווח שצפוי לה בנתינה מהסוג הזה.
קיימות מסגרות תורניות המשלבות שירות צבאי (ובכל אופן אני ממליץ לך לבדוק את הנושא בצורה יותר עמוקה) כדוגמת המדרשה בעין-הנצי"ב, המכינה הקד"צ לבנות צהלי בעין-צורים ותוכנית הדס של מכללת לינדנבאום והיתרון במסגרות אלו, שהם עדיפות עשרת מונים על פני הליכה לצבא ללא הכנה מוקדמת גם אם החניכה המיודעת תהיה חזקה ככל שתהיה.
בלי קשר, הייתי מייעץ לך, למרות שאמרת שחלק מהם באות מבתים בו אחד ההורים חילוני, לדבר אל ההיגיון הפשוט שלהן, שכן עדיין מדובר בבנות חכמות ששואפות לעשות ולכלכל את צעדיהם על פי מידה מסוימת של היגיון ולהסביר להם עד כמה כל עולמם הפנימי אשר רק עכשיו מתחיל להתפתח עלול להיות מושפע לכאן או לכאן, אחרי הכול הם הרי עומדות להיכנס לאחת מתקופות החיים הכי חשובות בחיים שלהן.
אחר כך, כמו שאנחנו יודעים כבר אין זמן, הן מתחילות להיכנס למסלול של לימודים (בהנחה שהם יוותרו על מדרשה), להקים אי"ה משפחה, ילדים, ככה שאמורה להיות להחלטה הזו לאיזו מסגרת ללכת, חשיבות מאין כמותה.
נכון שאנחנו לא עוסקים בסטיגמות, ועדיין, אי אפשר שלא להתעכב על כל הסיפורים והמקרים שרצים בצבא מעצם היותו מערכת שמנוהלת ברובה בידי גברים, על התנהגויות בלתי הולמות ומצבים שמראש הולכים להקשות את החיים על בת שרוצה לחיות ולשמור על אורח חיים דתי.
לכן, שורה תחתונה, את צריכה במסגרת הכלים והכוחות שעומדים לרשותך לנסות ולהסביר להם, שמוטב ואף יותר מכך, חשוב מאין כמוהו לחניכות לעבור איזה שהיא הכנה לפני הגיוס לצבא.
כדאי לך לעיין גם בלינק הבא:
https://www.kipa.co.il/ask/cat.asp?cat=10
ותזכרי שמדובר אחרי הכול בחיים שלהם, כי זה מה שיקבע איזה בית אי"ה הם יקימו ועם איזה רמה רוחנית הם יתחילו את החיים שלהם בתקופה הכי קריטית.
יחד עם זה, לא יזיק אלא רק יוסיף ללכת ולהתייעץ בכל מקרה נתון עם רב ויחד עם הנקודות החשובות שאת תתני לו על כל בת ובת שידועות רק לך, בתור המדריכה שלהן, תראו ביחד, החניכה, הרב ואת, לאיזה מסגרת יהיה הכי נכון ומועיל לשלוח אותה.
משהו אחרון, מקווה שזה לא יזיק...
את יכולה גם לכוון ב´חונן הדעת´ שהקב"ה יתן לך את הבינה הנכונה והאמיתית כדי לדעת באמת איך לכוון את הדברים ככה שיהיו על הצד הטוב ביותר.
שבוע טוב ומקווה שעזרתי ואם בא לך להבהיר או להעיר את מוזמנת...

אבינועם
avinoam811@gmail.com

כתבות נוספות