שאל את הרב

חינוך ילדים

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 26/01/16 09:02 טז בשבט התשעו

שאלה

בס"ד

לכבוד הרב,

בוקר טוב!

יש לי שאלה שממש חשובה לי.

אני כבר שנים כותבת ותכננתי להוציא לפועל את הספרים ,אני כותבת ספרי נוער, בסגנון פנטזיה,אימה.

ולכן אני מכניסה לספרים חיבוקים ונשיקות- חשוב לציין שהם לא עיקר הספר,והם כתובים לעיתים רחוקות.

יש לי חבר שאנחנו מדברים ביחד על חתונה ועל החינוך העתידי של ילדינו.

חשובה לו מאוד הצניעות וגם לי,והוא מפחד שבגלל שהספר לא צנוע( לא יותר מנשיקות וחיבוקים),אז בעתיד זה יפגע בחינוך של הילדים שלנו,ואולי גם זה עבירה לעשות ולהוציא כזה ספר.

חשוב י לומר שאני באמת כמה שפחות כותבת נשיקות וחיבוקים , ושהכתיבה היא חלק משמעותי בחיים שלי,וחשוב לי באמת להוציא לפועל את הכישרון ודווקא כספרי נוער ,כי זה מה שכיף לי לכתוב.

השאלה היא האם באמת חבר שלי צודק וזה עבירה או איסור מוחלט להוציא ספר כזה?

והאם זה יכול לפגוע לנו בחינוך של הילדים בעתיד? כי חינוך ילדים זה דבר חשוב מאוד כבכלל ולנו בפרט.

אשמח לתשובה בהקדם,

תודה מראש כבודו, והמשך יום נעים.

תשובה

חסרה לנו ספרות טובה ואיכותית, ובמיוחד לבני נוער.
מהי ספרות טובה ואיכותית? כזו שמעוררת בקורא את הצדדים הטובים והעליונים שבאישיותו, ומרימה אותם.
מי יכול להיות סופר? כותב הראי"ה קוק - "אי אפשר לספרות ישראלית שתצליח בלא התקדשות הנשמות של הסופרים. כל סופר שאינו עמל לטהר את מדותיו, לזכך את מעשיו ואת רעיונותיו, עד שיהיה עולמו הפנימי בעצמו מלא אורה והשלמות הפנימית מורגשת בתוכו ... (עייני שם בהרחבה) ... לא יוכל להקרא סופר באמת" (אורות התחיה, לו). השאיפה היא שסופר "לא יטבול עטו בלא טהרת נשמה וקדושת רעיון", ולכל הפחות, במדריגה שקרובה אלינו - "תקדים המחשבה של תשובה, הרהורי תשובה עמוקים לפני כל יצירה. אז תצא היצירה בטהרתה ..." (שם, לז).
ביחס לתכני הכתיבה - "מובן הדבר, שרק את אותם האוצרות, שבהפתחם מבסמים הם את אויר המציאות, טוב ויפה לפתח ... אמנם אותם הדברים הגנוזים, שקבורתם היא ביעורם, להם מתוקנת היתד שעל אזינינו לחפור ולכסות. ואוי לו למי שמשתמש ביתידו לפעולה הפכית, למען הרבות באשה" (עולת ראיה ב, עמ' ג'). ובשלחן ערוך (אורח חיים שז, טז) כתב שהמחברים דברי חשק המגרים את היצר הרע, הרי הם מחטיאים את הרבים. ואפילו על תיאור כמו "הלחיים האדומות של הרבה מבנות הארץ" כתב הראי"ה קוק שהוא לא לרוחנו.
לכן אדרבה, גלי את כוחות נפשך בכתיבה טהורה וקדושה, כזו שתרומם את נערי ישראל, ותעורר את כוחות נפשם העליונים.
ביחס לחינוך הילדים - ודאי שנכון לבנות את אדני הבית על קדושה וטהרה, ומתוך כך בע"ה לזכות לדור ישרים יבורך, המאירים את העולם בתורה ובמעשים טובים ובכל מלאכת עבודת הבורא.

כתבות נוספות