שאל את הרב

חיוב אשה ב''פרו ורבו''

חדשות כיפה הרב אליעזר אלטשולר 20/12/06 21:44 כט בכסלו התשסז

שאלה

שלום לרב

האם אשה חייבת במצוות "פרו ורבו"?

נדמה לי ששמעתי שהיא לא חייבת, ושאלתי היא שבמידה והאשה אכן לא חייבת ב"פרו ורבו", מדוע יש בעיה שהיא תשתמש בגלולות למניעת הריון, בלי שאלת רב בענין?

זה שבעלה חייב בפרו ורבו, והיא מחויבת כלפיו בענין, זה אולי יכול להיות ענין ביניהם, שהם יחליטו ביניהם מתי שיתאים לאשה להיות בהריון.

אשמח אם הרב יסביר לי את הענין. תודה.

תשובה

בע"ה שלום רב, נכון שאשה איננה מצווה במצוה זו, באופן מפורש כמו הגבר, ובאופן פשוט הסיבה היא שהיא באופן טבעי רוצה בזה יותר מכל דבר אחר, "ואם אין - מתה אנכי", ולכן אין צורך בציווי, ואולי גם לא נכון לצוותה. אצל האיש הדבר שונה , למרות שהוא בודאי רוצה , אבל לא באותה רמה. כתבת נכון , שהיום אשה "משועבדת" לבעלה,כיון שגם הוא אינו יכול לשאת אשה נוספת כדי להוליד ילדים , והוא הרי כן מצווה,ובאמת יש מקום רב להחלטה המשותפת של בני הזוג, אחרי שכבר יש שני ילדים, בן ובת, שבזה קוים הציווי הבסיסי, אבל לא זו הסיבה היחידה לצורך בשאלת רב. מעבר לצווי , יש גם שאלות שנוגעות לאופן המניעה , כי יש כאן שאלות של השחתת זרע, או הוצאת זרע לבטלה, כמו בשמוש בדיארגמה או באמצעים אחרים, ויש גם סירוס , זמני והפיך אבל זה בהחלט עיקור , שבמקרים נדירים עלול ליהפך לבלתי הפיך. כל אלו מצריכים גם החלטה של רופא שחייב להתאים את הדבר הנכון, (ואכן כל האמצעים כמעט חייבים במרשם ולא ניתן לקנותם חופשי בבית מרקחת, ובאותה מידה גם שקול דעתת של רב שאחרי שקילת כל הנתונים צריך להחליט מה הדרך והאמצעי המועדף הלכתית. נכון שבד"כ הפוסקים כתבו ש הגלולה יש לה עדיפות אולם זה בהחלט לא מוחלט. כדאי לשאול, בברכה, אליעזר

כתבות נוספות