שאל את הרב

''חוק הנכבה''

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 25/05/09 08:08 ב בסיון התשסט

שאלה

שלום לכב' הרה"ג.

רציתי לשאול את כ'ה מה הוא חושב על הצעת החוק האוסרת על ציון 'יום הנכבה' שתעלה לדיון בכנסת עם תמיכת הממשלה.

האם הרב חושב שאכן מדובר בסכנה לריבונות הישראלית בארץ ושאין חופש הביטוי סובל הצהרות שכאלה?

באותו אופן ניתן יהיה לאסור קריאה ב'ויואל משה', הרי אם תמצא לומר כי מחאה כנגד הממלכתיות הישראלית מסכנת את קיומה של המדינה- אזי מה שונה ההתנגדות החרדית הקיצונית למדינה ממחאת הערבים?

תודה לרב על זמנו וכל טוב.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה

אלו נושאים מורכבים מאוד ומסובכים מאוד.
אענה בקצרה:
א. חופש הביטוי צריך להישמר בצורה קנאית. בדרך כלל יש צורך לשמור עליו דווקא במצבים בהם מישהו אחר אומר דעות שמעצבנות אותנו בצורה קיצונית. חייבים לשמור על חופש הביטוי, בשל סיבות רבות – למן החשיבות האמיתית של ריבוי דעות וגיוונן, ועד הסכנה הגדולה שבסתימת פיות, שעלולה לפעול כבומרנג. בעיקר אנחנו, שבעבר ואני חושש שגם בעתיד, נאמר מילים מאוד קשות וחריפות נגד מדינת ישראל - צריכים לדאוג לכך.
ב. לפיכך, מותר לערבים לבטא את הנכבה, גם אם הדבר מאוד מרגיז אותנו. מעבר לכך, אינני מבין מפני מה אנחנו צריכים להתעלם מקיום הכאב של אלה שנפגעו מהקמת מדינת ישראל. רוב הכאב היה באשמתם שלהם ואנחנו צריכים לשוב ולומר את זה, ולא זו בלבד אלא שלא לחוש שום בעיה מוסרית שמי שניסה להשמיד אותנו - בוכה היום, אולם לא כולו. הדבר דומה (אם כי לא זהה) ל"ובכתה את אביה ואת אמה ירח ימים" ואין אנו אוסרים על אשת יפת תואר להתאבל על המקום ממנה באה.
ג. אין חופש ביטוי לגבי עמדות השוללות את הקיום שלנו כמדינה יהודית באופן פומבי והפגנתי. זהו הסיוג היחיד שאני סובר שחובה לקבל, בשל העובדה שזהו אכן התחום שעליו אין חופש ביטוי, והוא דומה להכחשת השואה.
ד. לא היה לנו כל חשד ב´ויואל משה´ כי התנגדות זו תגלוש לסיכון החיים של יהודים.

כל טוב

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות