שאל את הרב

חברות ונישואים בגיל צעיר

חדשות כיפה חברים מקשיבים 05/07/07 22:50 יט בתמוז התשסז

שאלה

בס"ד

שלום רב!

אני כרגע נמצא בקשר עם בחורה דתייה בגילי, אנחנו בני 17. היא גרה רחוק ממני, אני גר באיזור המרכז והיא בצפון. זה הקשר הראשון שלי עם בחורה, אבל הקשר הזה נראה לי חזק, ואני בטוח שזאת האחת שאיתה אני רוצה לחיות ולהתחתן. וגם היא אומרת שזו הרגשתה.

עכשיו, שמעתי כמה אנשים שנתנו את דעתם על הקשר שלנו. קודם כל, היו אנשים שטענו שמרחק כה גדול כמו שיש בינינו, ממש מזיק, ואין סיכוי לקיים ככה קשר.

דבר שני, אמרו שגם אם יש אהבה ממש גדולה והכל, אם הקשר מתחיל בגיל צעיר כמו שלנו, קשה "לשמור" עליו לעתיד, ורוב הסיכויים שהוא לא יוביל לחתונה.

חשוב לי להבהיר כמה דברים: לי ברור שאיתה אני רוצה להתחתן איתה והיא אומרת שגם לה זה ברור. ברור לנו גם שבשביל זה צריך כמה דברים כמו בסיס כלכלי טוב, מקום לגור, הכנסה קבועה וכו'.

אנחנו לא ממהרים להתחתן, זה לא הולך לקרות עוד שנה.

השאלה שלי היא האם כדאי להמשיך בקשר הזה?...האם יש סיכוי שזה יוביל לחתונה? האם הקשר יכול להחזיק מעמד חרף המרחק בינינו?

תודה מראש,

אלעד.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

אלעד שלום וברכה.

ראשית, נעים לקרוא שאלה שכתובה וערוכה בטוב טעם, עם טענות ומחשבות מסודרות ומנוסחות יפה. בוודאי זה מלמד על האופי האישי שלך, שחוקר וחותר אל האמת.

ראה, אתה אינך הראשון שנתקל בסוגיות מעין אלו. רבים רבים מבני הנוער מתחבטים בשאלה הזו או בדומות לה. אמנם רוב המקרים הקרובים לכך עוסקים בשאלת קשר בין נער לנערה ללא כוונת נישואין - הן כאשר מדובר בגיל צעיר ואולי שוגים ומשתעשעים בדמיונות של חתונה, כשבסופו של דבר, זה כמובן לא יוצא אל הפועל. או אפילו שמדובר בגיל מבוגר יותר, אך ברור לשני הצדדים בקשר, שכל טיבו של הקשר הוא זמני ולא רציני ונועד לצרכי..., נקרא לזה "שעשוע" או כיף, בלבד.

לפני כשנה כתבתי למישהי תשובה בשאלת הנישואים בגיל צעיר, ואני מצרף לך את הקישור. עוד לפני שתקרא אותה אני מבהיר: התשובה נכתבה למישהי שתהתה "אם לא חברות, אז אולי להתחתן בגיל 16", ולך כבר ברור שאינך הולך להתחתן כעת וגם לא בשנה הקרובה. תרשה לי להסתכן "ולהמר": [לא כל כך בטוח שתתחתן איתה גם בעוד שנתיים ואף יותר!] ולאו דווקא בגלל שהאהבה לא תישאר או כפי שאמרו לך אנשים. יהיו לך עוד דברים על הראש וגם לה. ישיבה או צבא, שירות לאומי או מדרשה או אוניברסיטה וכל הדומה לזה.

כשאדם מחליט להתחתן, עם כל החשיבות והצורך להתכוננן גם מבחינת לימודים ועבודה וכו´ (וכמובן שצריך להיערך לכך), מהלך של חתונה הוא שינוי הרבה יותר משמעותי בחיים האישיים שלך. לא מדובר בעוד צעד שתעשה בחיים, אלא כצעד המשמעותי ביותר בחייך, ולכך צריך לשאוף.
להחליט להתחתן זה יותר מאשר להתכוננן מבחינה גשמית.
לכן, כשאתה אומר שהדחייה של החתונה באה מהצד הגשמי – של ההסתדרות בחיים, אני מרגיש שזו בדיוק הנקודה של השאלה האישית שלך.

ההתבוננות וההבנה במשמעותם של חיי הנישואים עדיין לא מספיק מזוככת ומלוטשת. זה לא הפסד, זו לא מוכיח עליך שום דבר מלבד היותך בחור, נער. ומה שיש לך כעת לעשות זה לבנות את בניינך הפנימי, האישיותי. שלמה המלך אמר: "שְׂמַח בָּחוּר בְּיַלְדוּתֶךָ וִיטִיבְךָ לִבְּךָ בִּימֵי בְחוּרוֹתֶךָ". אחד מאופני ההבנה של הפסוק הזה הוא לומר לבחור: "תשמח שאתה בחור, שאין עליך עדיין פרנסה ומשפחה". וזה שבחור לא מתחתן (בתקופתנו דווקא, ועיין עוד מעט בתשובה המצורפת), זה לא מלמד עליו שום דבר שלילי, אלא בסה"כ, הוא בשלב ההכנה לכך, בשלב הבחרות.

אני מקווה שנתתי לך מספר נקודות למחשבה, שיעזרו לך להחליט כפי שראוי להחליט, כפי שה´ יתברך רוצה שתחליט. אך בסופו של דבר הבחירה היא בידך. לי נותר רק לאחל לך הצלחה בבחירה ולברך אותך שתבחר בטוב האמיתי. אם יש לך מחשבות או שאלות בעקבות מה שקראת ותרצה לשתף אותי, בשמחה רבה.

כתובת המייל שלי:
bin725@gmail.com

[להתחתן בגיל שש עשרה?] - https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=91375

התשובה הזו נכתבה בעקבות שאלה על חברות - https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=90493


כל טוב ובשורות טובות.
אברהם.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות