שאל את הרב

זרע לבטלה ונדר

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 15/01/12 13:24 כ בטבת התשעב

שאלה

יש לי בעיה אז ככה לפני שנה שיחקתי במשחק מחשב חרשתי עליו וזה גרם להורים להתעצבן ולירידה בלימודים שלי אבל זה היה לי לתעסוקה אז הוצאתי בקושי זרע לבטלה

כאשר עזבתי את המחשב ואני כבר חצי שנה בחוץת אני מרבה בהוצאת זרע לבטלה מכיוון שמשעמם לי אני מאמין שאם אחזור הבעיה תיפתר אבל יש בעיה גדולה

נדרתי נדר שאני לא ישחק במחשב לשנתיים מהיום שפרשתי

ואני לא זוכר אם נדרתי נדר נוסף שהוא אומר שאני לא ילך להתיר אצל רב את השבועה אני זוכר שחשבתי על זה אבל אני לא בטוח אם נדרתי

מה אפשר לעשות?

תשובה

בס"ד
שלום רב,

השאלה שלך מדגישה את החובה לחנך בדרך של:
'עשה טוב'
ולא בדרך של:
'לא תעשה' או 'סור מרע'.
בגלל חשיבות הענין אסביר זאת בהרחבה:
"והבור ריק אין בו מים" נאמר על הבור שאליו הושלך יוסף. מפרש רש"י: "אבל נחשים ועקרבים יש בו". מסבירים הדרשנים – שכאשר הבור ריק ואין בו מים נכנסים הנחשים והעקרבים.
הראש שלנו הוא כמו בור. כאשר רק מרוקנים את הראש הוא מיד מתמלא ביצרים רעים.
אם אנחנו רוצים להשתפר, הדרך אינה להסתלק (במקרה שלך להפסיק לשחק במחשב) ולהשאר ריקים – מפני שלתוך הריקנות נכנס היצר הרע.
הדרך להסתלק מדברים לא טובים היא על ידי התמלאות בדברים טובים. עלינו להתמלא כל הזמן בתעסוקה חיובית ומעניינת – כך שלא יהיה לנו פנאי לדברים שאינם טובים.
אתה התרחקת ממשחקי מחשב, נוצרה אצלך ריקנות שלא התמלאה בתכן מענין וחשוב, אז היצר מיד נכנס וממלא את הריקנות הזאת בעיסוק של הוצאת זרע.

הורים ומחנכים צריכים לזכור שלא להגיד לילד: 'לא', אלא להגיד לו: 'כן - אבל...'
כשילד רוצה סכריה צריך למצוא משהו אחר שיענה לצרכיו: תמר,אגוז, תפוח, אפשר אפילו לוותר על אוכל בכלל, אבל אז צריך להציע לילד צעצוע או לעשות אתו משהו אחר מענין...
מי שמרותק למשחקי מחשב, צריך להציע לו אלטרנטיבה מעניינת – לטייל, לקרוא, לשחק, להשתתף בחוגים מעניינים: ספורט, יצירה... להתנדב, לפעול בתנועת נער.

מצד אחד – לימודים בלבד לא יכולים למלא אותך, הלימודים נוטלים ממך כוחות נפש וכך מרוקנים את ה-'בור'.
מצד שני – אתה לא צריך לחזור ולמלא את ה'בור' שוב במשחקי מחשב. אחרי שנוכחת שמשחקי מחשב גורמים לך להתמכר, אתה לא צריך לחזור למשחקי מחשב.
הטעות שלך היא שנדמה לך שיש רק שתי דרכים: משחקי מחשב או הוצאת זרע – אבל האמת היא שיש עוד המון דברים שמחים ומענינים בחיים וזה מה שאתה צריך ללמוד עכשיו:
למצוא תעסוקה מעניינת ומשמחת (אתה יכול להתיעץ עם ההורים שלך) חוגים (הגנה עצמית לסוגיה, ספורט, יצירה...) אולי יש לך כשרונות שאפשר לטפח: נגינה, ציור וכד'. אתה יכול להתנדב במקום חשוב או אולי לעבוד ולהרוויח כסף.

עיסוק בדברים מעניינים ומשמחים יביא אור לחיים שלך. האור הזה יתן לך כוחות לעמוד בקשיים הלימודיים: יתן לך כוח להכין שעורים, ללמוד למבחנים וכד'. חשוב מאוד שיהיו לך חברים אמיתיים, אפשר בתנועת נער (ברשת חברתית אין חברים אמיתיים) חברים מעניקים הרבה בטחון ושמחה.

אחר כך תוכל להתגבר באמת על הצורך שלך להוצאת זרע לבטלה. המעשה הזה מכשיל הרבה צעירים ומשאיר הרגשה לא טובה. חשוב להתגבר על היצר הזה, אבל לשם כך צריך הרבה מאוד כוחות וגם אמונה והתמדה. על פי רוב זו מלחמה ממושכת מאוד ולא מנצחים ברגע. לכן צריך לשמוח ככל שמצליחים יותר, ולא להבהל אם שוב נכשלים – גם אם קשה, מי שמתמיד, חודשים ושנים, בסוף מזכים אותו מן השמים בנצחון מלא.

באשר לשבועות ולנדרים שלך – יש לכך פתרונות הלכתיים פשוטים אבל לשם כך עליך לפנות אל רב (בשכונה או בבית ספר) שיערוך לך התרת נדרים (אתה לא צריך לספר לו על הוצאת הזרע אלא רק על הנדר \ שבועה שלך שלא לשחק במחשב ועל הספק שלך שאולי נדרת שלא להתיר...).

כתבות נוספות