שאל את הרב

זמן ברכת הלבנה

חדשות כיפה צוות בית ההוראה 26/08/02 16:45 יח באלול התשסב

שאלה

האם ברכת הלבנה נאמרת שבעה ימים אחר המולד מעת לעת דוקא, והאם ניתן לברך את ברכת הלבנה כשיש עננים קלים שבאים והולכים?

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

א. השלחן ערוך פסק (תכו סעיף ד') "אין מברכין עליה עד שיעברו שבעה ימים עליה", וכפי שהביא זאת בב"י משם הר"י גיקטילי"א בעל "שערי אורה", והביא שם את דעת רבינו יונה שמברכין עליה לאחר שלושה ימים מחדושה.
והמשנב"ר כתב (ס"ק כ') שרוב האחרונים חולקים על זה "ולדידיה עכ"פ לאחר ג' ימים מעל"ע מעת המולד שנהנין כבר מאורה יש לברך עליה". וכך נוהגים האשכנזים ובפרט בימי החורף.

אולם הספרדים נהגו כדברי השו"ע ובדוקא לאחר שבעה ימים מעת לעת מהמולד, ועל כן כאשר יהא סוף ז' ימים מעל"ע ביום שישי בבוקר מברכין במוצאי-שבת על הלבנה (ואין כאן המקום להאריך בענין זה אלא כתבנו את תמצית ההלכה). וכן פסק ג"ע החיד"א זיע"א וכן פוסקים הנוהגים כדעת הקבלה וכן פוסק רבינו זלמן בשו"ע וכן פסק גאון עזנו ותפארתנו הבא"ח (ויקרא שנה שניה כ"ג).


ב. הבן איש חי בתשובה (רב פעלים ח"ג סי' ח') כתב על מקרה ש"נזדמן עננים רבים ולא נשאר זמן לברך על הלבנה אלא לילה אחת". והזכיר בתשובתו תשובה אחרת שלו בענין דומה (ר"פ א', ה') מי שהתעכב ולא התפלל מנחה עד קרוב לסוף זמנה ושיער שלא יוכל לגמור את התפילה בזמנה אלא יעבר זמנה בחצי תפלתו, והסיק בענין זה שאין לו להתחיל להתפלל (ולענין סוף זמן מנחה ראה בא"ח ויקהל שנה ראשונה ט'). והוא הדין אם יודע בודאות שהלבנה מיד תתכסה בענן - לא יתחיל לברך, ואם מסופק - יכול להתחיל. אבל אם התחיל לברך כשלא היו עננים ובאמצע הברכה כסו העננים את הלבנה ברור הדבר שיסים את ברכתו ותחלת הברכה נקרא "ברוך אתה ה"'.
ואם מכסה ענן קל - לדעת המשנב"ר יברך ולחיד"א והבא"ח לא יברך אפי' בסוף הלילה האחרון.


לסכום:

א. הספרדים והפוסקים כדעת חכמי הקבלה נוהגים לברך את ברכת הלבנה רק לאחר ז' ימים מעת לעת מהמולד.

ב. כאשר ז' ימים מעת לעת חלים ביום שישי בבוקר מברכין במוצאי-שבת.

ג. בימות הגשמים אין לברך גם אם ענן קל מכסה את הלבנה, אפלו בלילה האחרון (ולנוהגים כהמשנב"ר מותר).

ד. אם מתחיל את ברכתו ומסופק אם בתוך כדי ברכה יכסו העננים את הלבנה - מותר להתחיל.
אבל אם ברור שיכסו העננים את הלבנה - לא יתחיל.

ה. מי שהתחיל לברך כשהלבנה נקיה ובאמצע הברכה נתכסתה - משלים את הברכה.

ו. התחלה, היינו שאמר "ברוך אתה ה"' - ולא צריך לומר "למדני חקיך" אם נתכסתה בעננים אלא משלים את הברכה.

ז. מי ששכח להתפלל מנחה עד סמוך לסוף זמנה ויודע בודאות שלא יספיק לסים את התפלה לפני סוף הזמן - לא יתפלל אלא ישלים בערבית.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות