שאל את הרב

זימון נשים

חדשות כיפה הרב אפי קיציס 30/07/09 00:06 ט באב התשסט

שאלה

לכבוד כבוד הרב,

לאחרונה עלתה אצלנו במשפחה השאלה של זימון נשים.

הבנתי שהתשובה היא שנשים עונות לזימון אך עושות זימון נשים רק כשהן לבד (ללא גברים).

שאלתי היא למה? למה גברים ונשים אינם נספרים יחד?שהרי כשהם בחברה מעורבת מותר לגברים לזמן אז למה לא לנשים?

אני חשה תיסכול רב ,כבוד הרב, מאחר וישנה הרגשה מאוד חזקה של ביטול מעמד האישה כשהדבר מגיע להלכות.

ברור לי שלהלכות אלה יש חשיבות עליונה בעיצוב פני היהדות כיום וכמובן עתידה. אך מפריעה לי מאוד הידיעה שלפני לא כ"כ הרבה זמן נאסר על נשים ללמוד גמרא!

עולה לעניות דעתי הרגשה מאוד בוטה כאן של רבנים שלוקחים את ההלכה לידיהם. ברור שישנה גם התחשבות בתקופה. אך למה היום הדבר שונה מאז? הרי נשים היום הן לא חכמות יותר מנשים בעבר..

אשמח מאוד לקבל את תשובתך,

בכבוד רב,

טליה

תשובה

לשואלת שלום רב.
א. כאשר יש שלושה גברים, הם עושים זימון, והנשים עונות. כאשר אין 3 גברים, אלא 2 או פחות, אבל יש 3 נשים הן יכולות לעשות זימון (ויש אומרים שהן חייבות) ו-2 הגברים יענו להן.
ב. לענין מעמד האישה באופן כללי. השאלה היא מה מהותו של האדם ומה ייעודו, מהו האושר היותר גדול והמימוש העצמי הכי נשגב. על זה כבר הדריכונו חז"ל שזה להדבק בקב"ה, ובלשונו של הרמח"ל להתענג על השם. בזה, אין הבדל בין גברים לנשים. וכך נאמר בפרקי דרבי אליהו - " מעיד אני עלי את השמים ואת הארץ, בין גוי ובין ישראל בין איש ובין אשה בין עבד בין שפחה הכל לפי מעשה שעושה כך רוח הקודש שורה עליו" כלומר, כל אדם באשר הוא, יכול להגיע לרמות הגבוהות ביותר של דבקות בה', לרוח הקודש, וזה לא חשוב מה מינו אלא מה הוא עושה וכמה הוא מתאמץ. וכך לימדונו חז"ל "אברהם טפל לשרה בנביאות" כלומר שרה היתה נביאה גדולה יותר מאברהם!
הזימון הוא מצוה שאנו מחוייבים בה. זה שנשים אינן מזמנות כשיש גברים, אין זה גורע ממעמדן ואינו פוגע ביכולתן להגיע לשיא השלמות האנושית - הדבקות בה'. לכן אין מה לכעוס על כך אלא להתרכז בעיקר ולשמוח בו.
בברכה
אפי קיציס

כתבות נוספות