שאל את הרב

זימון - מי שאינו קורא קריאת שמע

חדשות כיפה הרב דוד לוי 02/02/12 22:29 ט בשבט התשעב

שאלה

שלום הרב רציתי לדעת טעם ההלכה הזאתי:

קיצור שולחן ערוך

הלכות ברכות הזימון

סעיף כג

מי שאינו קורא קריאת שמע שחרית וערבית, או שהוא עובר עבירות בפרהסיא אינו מצטרף לזימון. וגו'

האם זה רוח התורה למנוע מאדם שרוצה להשתתף לזימון לעשות זאת בגלל שאינו מקפיד על ק"ש, הרי הבא ליטהר מסייעין בידו וכן, אפתח לך פתח כחודו של מחט וגו'... אז מדוע מונעין ממנו?

האם זה כפשוטו או שיש התרין למינהם?

תודה ולילה טוב.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום לך,

זימון הוא קריאה לאחרים לבוא לברך ביחד ברכת המזון לשם ה'.
קריאת שמע היא הדבר הבסיסי בו היהודי מקבל על עצמו עול מלכות שמים.

אם הוא מצטרף לזימון הדבר דומה לאדם המשתמט משירות בצה"ל ומטיף לכך שחותם על מנשר של 'גיוס לכולם'. ברור שחתימתו היא רק בדיחה וליצנות ובדומה לכך לא ניתן לצרף לזימון את מי שאינו מאמין בקב"ה ואינו קורא קריאת שמע או עובר עבירות בפרהסיא.

להבהרה כמה מושגים:
1. להצטרף לזימון הכוונה שסופרים אותו בתוך ה 3 או 10 הדרושים לזימון. אם בלעדיו יש 3 הוא בהחלט יכול לענות למזמנים ולא יאמר לו דבר.
2. עובר עבירות בפרהסיא - הכוונה, לא עלינו, עובר בכוונה עבירות בפני 10 יהודים כשרים מישראל. דוגמא: נוסע הלוך ושוב, 'להכעיס' לפני בית הכנסת בשבת בשעה שהמתפללים יוצאים מהתפילה. ברור שאדם כזה אינו ראוי לקרוא לאחרים לברך את הקב"ה בברכת המזון.
3. ברכת המזון - היא מצווה מהתורה וכל היהודים הנ"ל חייבים לברך בברכת המזון כמו כל יהודי אחר ואין אי קיום מצוה אחת, או ביצוע עבירות בפרהסיה, פוטר אותם מברכת המזון (ובד"כ אם הם מקשיבים ועונים 'אמן' בסוף כל ברכה - יתכן שהם יוצאים בכך ידי חובה)

הערות מעשיות:
1. אסור להעליב אף יהודי ולכן גם אין לומר להם בפירוש שאינם מצטרפים. אם יש רק 10 והם בתוכם, ניתן לזמן בלי שם השם - זה לא יורגש על ידם.
2. להקפיד שהמברך יברך בקול רם וברור את כל ברכת המזון (רצוי לחלק לכולם ברכונים לפני כן)
3. הציבור צריך לענות אמן בכל רם.
לצערי בחתונות רבות בהם אין ציבור שומר מצוות יכולים להיות מאות יהודים ואיני שומע אף אחד שעונה אמן.
עניית 'אמן' היא חיוב על כל אחד ובפרט על מי שאינו מברך בעצמו.

בברכה דוד לוי
098987548

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות