שאל את הרב

זהירות ברגשות הזולת

חדשות כיפה הרב רונן לוביץ 24/02/08 22:58 יח באדר א'

שאלה

שלום לרב,

אני בחורה צעירה ונשואה כסביבות שנה. לצערי יש לנו קשיים בהבאת ילד לעולם.

מצאתי תמיכה בפורום באתר כיפה ואחת הנשים העלתה שם את העניין שאנו סובלות מאוד מהסביבה שלא מפסיקה לשאול ולהתעניין,ושאולי הרבנים צריכים לצאת נגד זה. כמובן שאנחנו מבינות שאין כאן כוונה אבל הלב נשבר כל פעם מחדש...

אני בעצם רוצה "לנצל" את המקום ולפנות לאנשים שקוראים עכשיו כדי להעלות את הרגישות ,לא לכולם הנס הזה מתרחש בקלות. בבקשה תנסו לגלות רגישות.. אתם לא יודעים מה עובר על האיש/ה שממול.. אני מצידי אשתדל לדון לכף זכות.. עשינו עסק?

ותודה לרב על ההתייחסות והאפשרות.

בשורות טובות.

תשובה

שלום רב,
העלית נקודה חשובה וכואבת. אכן, לא פעם אנשים שואלים, מתעניינים ומעירים הערות בדרך אגב ובלי כל כוונה רעה, ודבריהם עלולים מבלי משים לפגוע קשות. אני מניח שבמקרה שלכם, כיוון שאתם נשואים רק כשנה איש לא מעלה בדעתו שישנם קשיים כלשהם, דבר שמאפשר לאנשים להעיר ביתר חופשיות, אך כמובן איננו מצדיק זאת.
אני רוצה לחזק את דבריך על חשיבות הרגישות שעלינו לגלות כל אחד כלפי רעהו. בהלכה כל אמירה המצערת את הזולת ועלולה לפגוע נקראת אונאת דברים, ובשולחן ערוך (חושן משפט סימן רכח, סעיף א) נפסק: "כשם שאונאה במקח וממכר, כך אונאה בדברים. וגדולה אונאת דברים מאונאת ממון, שזה ניתן להישבון וזה לא ניתן להישבון, זה בגופו וזה בממונו* והצועק על אונאת דברים נענה מיד". דברים חד-משמעיים אלה צריכים להיות לנגד עיני כל אדם בדברו עם חברו. יחד עם זאת חשוב שנעבוד גם על עצמנו גם לדון את המתעניינים והמעירים לכף זכות, ולא נייחס להם כוונות שליליות. ויהי רצון שנזכה לראות תמיד מעלת חברנו, ולא לפגוע זה בזה.

בברכה,
רונן לוביץ

כתבות נוספות