שאל את הרב

התנהגות של גיבורי התנ''ך

חדשות כיפה צוות ישיבת פתח תקוה 23/12/06 23:34 ב בטבת התשסז

שאלה

שלום!

אממ רציתי לשאול שאלה שמציקה לי נורא תוך כדי שאני לומד תנ"ך(פרשת שבוע או סתם ספר אחר בתנ"ך). ממה שאני מבין מחלק מדמיות בתנ"ך שיש לפעמים קטעים שהם מתנהגים בצורה מזהה לא אולמת, לדוגמא שהם מרמים 1 את השני בשבילך להשיג דברים או שהם אונסים או שרוצחים 1 השני. בקיצור דברים שהם אדם פשוט עושה מגדירים אותו פושע!

מה בגלל שהם דמיות מתנ"ך והם אבותינו מחליקים להם על זה? משהו פה מוזר לי מאוד?

למה דוד לדוגמא: שוכב עם בת-7 שהוא שולח את אוריה למלחמה זה בסדר? למה שיעקב מרמה את אבא שלו זה בסדר? ובכלל כול הסיפור של האבות יש המון רמויות,איך זה יתכן שאנו צריכים ללכת בדרכם אם ככה הם מתנהגים? ובכלל הסיפור השבטים מה שעשו ליוסף ויעקב שבר אותי.

בבקשה מכם תענו לי על שאלה זו.

תשובה

שלום לך
שאלה גדולה שאלת. אודה ולא אבוש - ישנן 2 גישות מנוגדות ואני מזדהה עם אחת מהן:
האחת גורסת שדמויות המקרא והתנ"ך גדולים מעמנו ומה שנראה לנו כחטא אינו באמת חטא גדול אלא חטא קטן ורק בגלל שאיננו יודעים לקרוא את המקרא בצורה סודית וקבלית איננו מבינים זאת.
אני איני מאמין בגישה זו, אלא בגישה הגורסת שגדולתם של אבותינו הוא בכך שהם ידעו לומר שהם חטאו ולקבל עליהם את הדין והעונש ולחזור בתשובה. הרמב"ן כדוגמא אינו חוסך שבטו מיעקב ומשאר אבותינו, חז"ל (למעט דיעה אחת בגמרא) לא טענו שדוד לא חטא, אך גדולתו של דוד היא בעובדה שחזר בתשובה - 'דוד הקים עולה של תשובה'.גדולי אומתנו היו מרכבה לשכינה רק בזכות העובדה שרגליהם נטועות היו בארץ ומשם הם טיפסו.
על הוויכוח בכללתו:
http://www.hazofe.co.il/web/mador.asp?Modul=24

כתבות נוספות