שאל את הרב

התנדבות במד"א בשבת

חדשות כיפה הרב דב ברקוביץ 15/02/09 00:30 כא בשבט התשסט

שאלה

שלום,

ברצוני לדעת אם מותר לי להתנדב בשבת במד"א.

אומנם אני לא עובדת, ואין כאן שום דבר שמיוחסת לו פרנסה. אך, דבר זה נותן לי הרגשה טובה ואני בטוחה שגם ישפר את הרגשתי במהלך השבת שלפעמים אני מרגישה ש24 שעות אלו הם בזבוז זמן מסוים.

אך, יחד עם זאת מדובר בעניין של פיקוח נפש.

אשמח לקבל תשובה.

תשובה

שלום,

1. אין טעם להתנדב במד"א בשבת כדי לשפר את ההרגשה של בזבוז של 24 שעות. השבת אמורה ויכולה להיות המוקד של השבוע שלך, הזמן שאת ממלאת את בטריות החיים עם כוחות נפש עמוקים וחיוניים. מבחינה זאת הייתי אומר שהזבר הכי לא נכון עבורך הוא להתחמק מלהתמודד ישירות עם הקושי שלך. יש הרבה מקומות היום שאפשר להתחזק באופן אמיתי בהתקשרות לעומק השבת ולמתיקותה. יש מנינים מיוחדים כמו ביקר בירושלים ובתל אביב שם התפילה מרוממת ותפגשי שם חברות וחברים שמשקיעים הרבה להפוך את השבת למשמעותי. יש גם מדרשות וקבוצות לימוד ועבודה אישית.
2. מבחינת השאלה עצמה - אפשר להתנדב בשבת במד"א בשני תנאים:
א. שקבלת הכשרה מקצועית כלשהי לטיפול בפצועים או חולים כדי שתהיה לך היכולת לסייע במקרה של פיקוח נפש.
ב. שאת לומדת את הלכות שבת מספיק טוב שתוכלי להבחין בין מה שמותר בשבת בגלל הצרכים של פיקוח נפש לבין מה שאסור לעשות משום חילול שבת היות ולא צריך לעשות פעולות אלו במסגרת הצלת חיים. יש למשל פרק על כך בספר, שמירת שבת כהלכתה. כך יהיה בהחלט עניין חיובי בהתנדבות שלך היות ותחליפי אדם במשמרת שאינו יודע הלכות אלו או אינו מקפיד בהם ובגלל זה מחלל שבת גם במקום שאין צורך בכך.
בברכה, דוב ברקוביץ

כתבות נוספות