שאל את הרב

התמודדות עם דיכאון אחרי לידה - תשובה מורחבת

חדשות כיפה חברים מקשיבים 16/06/10 22:04 ד בתמוז התשע

שאלה

אני בחורה בת 30, אמא לשני ילדים ובחודש תשיעי בהריוני השלישי.

לאחר הלידות הקודמות, סבלתי לא מעט מדכאון אחרי הלידה. אני יודעת שזה דבר טבעי והורמונלי, אך בכל פעם מחדש, אני כועסת על עצמי: "איך את יכולה להיות מבואסת, כשבעצם, אין אדם מבורך בעולם יותר ממך כרגע...?".

מחפשת טיפים לעבוד על השמחה... רעיונות?

תשובה

שלום לך

העלית נושא כאוב מאד, ואני מקוה שהדברים המעטים שאכתוב יעזרו לך ולו במשהו. בכל אופן, כל הכבוד על האומץ, ועל הרצון להתקדם.

האדם מורכב מרבדים שונים. יש את הרובד הגופני ה´בסיסי´. יש רובד נפשי של מצבי רוח, יש רובד יותר עמוק של קווי אופי קבועים, יש רובד יותר עמוק, של אידאלים ושל חיבור לאלוקות ועוד ועוד.

כל הרגשה שאנחנו מרגישים, לפני שאנחנו מתמודדים איתה, אנחנו צריכים לברר מאיזה רובד היא נובעת. למשל, אדם התעצבן, והוא מסוגל לפרש את זה כאילו האופי שלו הוא עצבני. למעשה, הוא היה עצבני כי הוא היה רעב, וזה אומר שהרגשת הכעס בעיקר נבעה מהגוף ולכן צריכה התמודדות בעיקר עם הגוף. הרבה יותר מועיל להגיד לו ללכת לאכול מאשר להגיד לו שיספור עד עשר או עצות אחרות להתמודדות עם כעס.

דוגמא נוספת אפשר להביא מסיטואציה מוכרת - עברנו יום קשה ומתיש, ואנחנו הולכים למקרר לגמור איזה שאריות של עוגה. נקודת הטעות פה היא, שהרגשת הקושי וההתשה, היא בעיקר מהנפש שלנו, מההתמודדויות הנפשיות שלנו, ובמקום לתת מרגוע לנפש, אנחנו מנסים לדאוג לצרכי הגוף.

הדברים נכונים גם לגבי דכאון אחרי לידה. כמו שבעצמך ציינת, מקור הדכאון הוא גופני, הרבה נשים חוות אותו, ואנחנו היום יודעים הרבה מאד על דרכי התמודדות איתו. התמודדות עם רובד גופני, היא בראש ובראשונה נעשית אצל רופא. לא כתבת כיצד התמודדת בדכאונות הקודמים, אבל בדרך כלל, לרופא המשפחה או לרופא נשים יש כלים מאד טובים להתמודד ולהתגבר על הדכאון. כמובן, שחשובה מאד גם תמיכה של הבעל והכנה משותפת לקראת חוית הלידה ואחרי הלידה, אבל לזכור מעל הכל, שאין שום סיבה לכעוס. כמו שאנו לא כועסים על הגוף שלנו כשהוא רועד מקור, אין סיבה שנכעס עליו כשהוא גורם לנו לעצבות.

אחרי התיעצות עם אשת מקצוע, אני רוצה להוסיף עוד שני טיפים כלליים.

א. יש ספר שכתבה מיכל פינקלשטיין (מחברת הספר בשעה טובה) על דיכאון אחרי לידה. נדמה לי שהספר נקרא 'אחרי לידה'. הוא ספר חשוב ועוזר מהרבה בחינות
ב. הטיפ הכי חשוב הוא לקחת עזרה ועוד עזרה והמון. ממתנדבות, מבחורות שמקבלות שכר, ממשפחה, מהבעל, משכנים . לבנות מערכת עניפה של עזרות החל במסירת בגדים לגיהוץ, מתנדבת לקיפול כביסה על בסיס יומי, ועד בחורה שתעבוד בשטיפת רצפות פעמיים בשבוע. במקביל - לצאת מהבית. לצאת עם התינוק לצאת בלי התינוק, לחברה, לקניות, עם הבעל בלי הבעל לטיול וכו'


מקוה שהועלתי מעט, תגובות תתקבלנה בשמחה במייל שלי

טוביה
tsbias@Actcom.co.il

כתבות נוספות