שאל את הרב

התייפיפות

חדשות כיפה צוות ישיבת הר עציון 18/12/06 20:21 כז בכסלו התשסז

שאלה

שלום וברכה!

רציתי לדעת האם זה בסדר שבן או בת יסדרו את עצמם בשביל להיראות יפה.

ברור לי שצריך להיראות נורמלי, אבל השאלה היא האם מותר למשל לבת להתאפר או לבן לעמוד מול המראה ולסדר את השיער כדי להיראות יפה.

אודה לך אם תוסיף מקורות הלכתיים.

תודה רבה ותזכו למצוות, אשריכם!

תשובה

לשואל על התייפייפות שלום.
שאלת פה שתי שאלות נפרדות שצריך לענות עליהם שתי תשובות שונות במעט, האחת לגבי בת והשניה לגבי בן.
לגבי בת אני חושב שהדין פשוט שכל עוד אין זאת צורת הופעה קיצונית הפורצת גדרי צניעות אז אין בזה בעיה הלכתית ולדבר זה יש עשרות מקורות בגמרא ובפוסקים על מנהגם של נשים גם בתקופתם ללכת עם תכשיטים וליפות את עצמם בכל מיני צורות. (ראה משנה וגמרא שבת דף צד עמוד ב וכן גמרא מו”ק דף ט עמוד ב “תנו רבנן אלו תכשיטי נשים...”).
השאלה קצת יותר מורכבת לגבי בן שבה חששו רבים לאיסור "שלא ילבש גבר שמלת אישה" - כלומר שאין לאיש לעשות דברים וללבוש בבגדים ותכשיטים אשר הם מנהג נשים.
ספציפית לגבי שאלתך על הסתכלות במראה לבן: לאורך הדורות פסקו לאיסור (ראה תוספות ע"ז דף כט עמוד א, וכן פסק השו"ע והרמ"א בשו"ע יורה דעה סימן קנו סעיף ב) אלא אם כן הוא חושש מלכלוך בפניו וכדו' שאז מותר, אך להתיפייף אסור.
אך מאידך, יש מן הפוסקים שכתבו שאם זהו מנהג המקום להשתמש במראה – מותר (כך כתוב רבנו ניסים על הרי"ף בע"ז סימן אלף רכח שכתב "שכל מקום שרגילים להסתכל במראה כמו הנשים מותר"), וכן כתב בדור לפנינו הקיצור שולחן הערוך , שבדרך כלל נטה להחמיר וכאן פסק להקל, בסימן קעא סעיף ג' “שבמקום שהדרך הוא שגם אנשים רואים במראה – בכל עניין מותר". ולכן נראה לי שבדורנו שרבים מהגברים שומרי התורה והמצוות ובכלל מסתכלים במראה נראה לי שאין שום בעיה בכך אלא שכמובן שאין צורך לחרוג מהנורמה וכל היום להסתכל במראה, אלא להסתכל לסדר את עצמך בשביל 'שתראה טוב' ודי בכך.

בהצלחה יו"ט,
צוות ישיבת הר- עציון

כתבות נוספות