שאל את הרב

התייחסות לחילונים.

חדשות כיפה הרב אפי קיציס 23/12/07 15:34 יד בטבת התשסח

שאלה

בס"ד

שלום רב!

אני בת 17

ולאחרונה אני מתווכחת המון עם חברי בקשר להתייחסות לחילונים.

הוא אומר שאסור לפתח שיחות עם חילונים, גם אם הן שיחות עניניות, כי זה יכול לגרום להידרדרות.

הוא גם מתעקש שמותר לקלל אדם כופר, ז"א אדם שמדבר בזילזול כלפי ה'.

לפי מה שאני יודעת אסור לקלל...גם אם הבנאדם כופר. האם מותר או אסור??

ושתי שאלות שלא כ"כ קשורות:

1)זה בסדר לדבר עם בנים שיחות עניניות במסן או בפלא? או שעדיף לגמרי לא לדבר עם בנים?

אני כמובן מתכוונת לידידים ולא לחבר שלי.

החבר שלי כל הזמן אומר שזה מפריע לו ולדעתו זה בצדק. ואני לא כ"כ מבינה מדוע מפריע לו שאני מדברת עם ידידים.

2) אני יודעת שזה עוד לא אמור לעניין אותי בגיל הזה. אבל היה לי וויכוח עם חברה בקשר לזה..האם לפי התורה חובה\מותר להכות ילד אם הוא עושה משהו לא טוב? כדי שהוא יקבל חינוך טוב כשיגדל וכדי שיכבד את הוריו?

אני אשמח אם תוכל בבקשה לשלוח לי את התשובה לאימייל אני לא כ"כ רוצה שהיא תתפרסם באתר.

תודה רבה!!!!

ושבוע טוב (:

תשובה

לשואלת שלום רב.
א. יש להבדיל בין 2 דברים. אסור לקלל חילונים, אסור לשנוא אותם. להפך. מצווה לאהוב כל יהודי, ולקרבו. "אמר הקב"ה בני מה אני מבקש מכם? אלא שתהיו אוהבים זה לזה ומכבדים זה את זה." כל מיני אמירות לגבי כופרים וכד´ אינן נוגעות כלל לחילונים בימינו, שאותם צריך כאמור לאהוב ולכבד. חז"ל אמרו אמנם לשנוא במצבים מסויימים, אבל מדובר על אותם שכבר קיימת לגביהם מצוות תוכחה. וכבר אמרו התנאים שבדורם (!) כבר אין מי שיודע איך להוכיח, ואין מי שראוי לכך. לכן ברור שבימינו אסור לשנוא שום יהודי. (זה אינו עומד סתירה בצורך להיאבק בדעות רעות בכל תוקף)
שאלה אחרת היא אם יש חשש להתקלקל. ברור שאסור לאדם להכניס עצמו למצב שבו דעותיו ומעשיו יתקלקלו, וזה עניין מאד אישי, וכל אחד צריך לבחון את עצמו. יחד עם זה צריך לזכור, שלא תמיד שיחה עניינית עם אדם בעל דעות אחרות "מקלקלת". לפעמים זה מאתגר ומביא לבירו והעמקה בעמדתך שלך. (אינני מדבר על שעשועים וקלילות אלא על שיחה עניינית). אבל כאמור זה אישי.
ב. את שואלת לגבי שיחות אקראיות עם ידידים ומדגישה שלא מדובר על החבר הקבוע, מתוך הנחה שחבר קבוע זה בסדר גמור. ואילו אני רואה את הדברים הפוך. שיחה עניינית עם בנים מותרת. הרי כך אנו עושים במכולת, בעבודה ובחדר המורים. דווקא המושג "חבר קבוע" בגילך הוא מאד בעייתי. הרי אינכם עומדים להתחתן בשנה שנתיים הקרובות. אז כמה זמן תמשכו "חברות" זאת, תוך שמירה על כל כללי ההלכה, בלי ליפול ומצד שני בלי לממש אותה? זה קשה מאד ואם תחפשי במאגר תמצאי שאלות רבות המייחסות לחברות ובעיות הכרוכות בכך.
ולגבי שאלתך, כאמור, מותר לשוחח שיחה עניינית עם בנים, אפילו בע"פ. ולדעתי זה עדיף על פני מסנג´ר.
על פי התורה יש מצווה לחנך את הילדים ולגדלם לתורה ומצוות. איך עושים זאת זה קצת מסובך להסביר על רגל אחת, וזה גם משתנה מאדם לאדם ומתקופה לתקופה. אבל בעיקרון, התורה מתירה בשביל זה גם להכות באופן מידתי.
בברכה
אפי קיציס


התשובה אינה מתפרסמת לפי בקשתך, אם כי איני מבין למה, שהרי אין בה שום דבר מזהה. אני הייתי מעדיף לפרסם ברשותך, ואם לא עכשיו, אז במועד מאוחר יותר.
בברכה
אפי קיציס

כתבות נוספות