שאל את הרב

התייחסות הרבנים לנושא- הייצר המיני

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 19/03/10 09:05 ד בניסן התשע

שאלה

שלום כבוד הרב, בזמן האחרון עולות לי מחשבות בקשר לעניין של היצר המיני והתאחרות גיל החתונה.

אני חושב שהרבנים(עד כמה שאני יודע) מתעלמים מבעיה רצינית שיש לנו היום בדור, ואני יסביר.

מצד אחד התרבות היום משדרת כל הזמן את נושא המיניות, זה מתבטא ברחוב בסרטים בדיבורים, ואי אפשר להתחמק מזה, זה מקיף אותנו. מצד שני, אנחנו חיים בדור, שבו עניין החתונה הוא לא כל כך פשוט(בעיקר בציבור בדתי לאומי), וגיל החתונה מתאחר.

ומשני הכיוונים האלה- תרבות מתירנית, וחתונה מאוחרת, נוצר קושי מאוד גדול לבחור הדתי לאומי לשמור על כל הנושא של היצר המיני.

אין מה לעשות בגיל הזה היצר המיני בוער באדם(ברמות כאלה ואחרות), וכל התרבות מסביב משדרת מיניות ויצר, ולבחור הדתי אין שום אפשרות לספק את היצר עד החתונה, ואני חושב שזה יוצר קשיים מאוד גדולים אצל הבחורים הדתיים הלאומים.

פעם הבעיה היתה פחותה, כי הנישואים היו פחות מסובכים, היו מתחתנים מוקדם ובלי יותר מידי בדיקות, כמו שנהוג היום אצל החרדים פחות או יותר, אבל אצלנו זה שונה, ואני חושב שזה יוצר בעיות מאוד גדולות.

אין לי מושג מה הפתרון, אבל אני חושב שאין מספיק מודעות של הרבנים לבעיה הזאת, של היצר המאוד חזק שנמצא אצל הבחורים, וחוסר היכולת שלהם לספק אותו. זה לא טבעי, שבחור בן 24 או 25 לא יוכל לספק את יצרו, זה נורא קשה.

חשוב לי להדגיש שאני כותב את השאלה הזאת מתוך התחושות שלי וההרגשות שלי, לא דיברתי עם יותר מידי אנשים על הנושא הזה, אבל אני חושב שהבעיה הזאת נוגעת לכולם ברמות כאלה ואחרות.

אני כרגע בן 24, וההתמודדות עם היצר מאוד קשה עלי, ונפלתי כבר דיי הרבה פעמים, הלכתי לנערות ליווי, כי לא יכולתי להתאפק, והעניין הזה יצר אצלי הרבה קונפליקטים רציניים, כי אני רוצה להיות דתי, ואני מבין את החשיבות של היהדות, וחשוב לי לשמור על ערכי היהדות, אבל ההשתלטות על היצר המיני זה מאוד קשה, בעיקר כאשר אין "פת בסלו", ואין פתרונות למצב. אני מאוד רוצה להתחתן וכבר יצאתי עם מספר לא קטן של בנות, אבל עדיין לא מצאתי, זה מאוד מסובך, בעיקר בחברה שלנו.

אני מקווה שהבנת את הנקודה שניסיתי להבהיר(למה אין התייחסות רצינית של הרבנים לכל השינויים שיש היום בתרבות, ושמאוד מקשים על הבחור הדתי לאומי, במישור של היצר המיני), אם אתה רוצה שאני אחדד את השאלה אני אשמח.

שבת שלום.

תשובה

שלום

אני מצטרף לקריאתך להגברת המודעות המינית בקרב בני נוער בחינוך הממלכתי דתי, הן בחינוך הפורמאלי והן בעולם הרבני המתייחס לסוגיות הללו.
אמנם תדע שרבים הם הרבנים כיום המודעים לדבריך, ואני מעיד שלא עוברים יומיים שאינני מתמודד עם שאלות מהציבור בתחום הזה ברמה ההלכתית והאמונית, רובן באופן דיסקרטי (ואולי מכאן תחושתך שאין עיסוק).
על כל פנים, יישר כחך על קריאתך הנוכנה להגברת המודעות של כולנו לנושא.
כמובן גם העיסוק בצניעות צריך להיות צנוע, ויש דרך כיצד מתמודדים עם סוגיות כאלה בענווה ובצניעות המילים והתוכן.
לגופו של עניין- אכן כיום המצב אינו בריא, בו הגוף מתפתח מינית כבר בגיל 10, אך הנפש מתפתחת לקשר זוגי רק בגיל 20. 10 השנים הללו גורמות למצבים מסובכים ולא בריאים, לא הלכתית ולא נפשית.
מה עושים? נראה שעלינו לחזק את התומכות של הבניין האמוני והנפשי בעשר השנים הללו, הן בעיסוק תדיר בשבר הזה, והן בעידוד נוער לשאול ולהתמודד ללא בושה עם היצר.
יתכן שד' ברא בכוונה את עולמו כך, שהאדם המודרני יצטרך להיות בסערה בשנים הללו, כחלק מעיצוב אישיותו כלוחם למען המוסר והצניעות גם כשהוא נופל לעיתים.
חזק ונתחזק בצניעות המחנה.

כל טוב

כתבות נוספות