שאל את הרב

התורה תמיד נשמרה?

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 27/12/07 23:51 יח בטבת התשסח

שאלה

שלום רב,

התנ"ך מציין שהתורה אבדה ושעם ישראל היה ללא תורה - "וְיָמִים רַבִּים, לְיִשְׂרָאֵל: לְלֹא אֱלֹהֵי אֱמֶת, וּלְלֹא כֹּהֵן מוֹרֶה, וּלְלֹא תוֹרָה." (דברי הימים ב' ט"ו ג') ושהתורה אבדה "וַיֹּאמֶר חִלְקִיָּהוּ הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל, עַל שָׁפָן הַסֹּפֵר, סֵפֶר הַתּוֹרָה מָצָאתִי, בְּבֵית ה'* וַיִּתֵּן חִלְקִיָּה אֶת הַסֵּפֶר אֶל שָׁפָן, וַיִּקְרָאֵהוּ." (מלכים ב' כ"ב ח').

התורה אבדה לתקופה ארוכה ואיש לא זכר אותה אף לא הכהן הגדול. עד שהוא כביכול מצא אותה והוא הביא אותה בפני יאשיהו שאימץ אותה והרג כל מי שסרב לקבל אותה.

מניין לי שהוא באמת מצא אותה? מניין לי שהתורה לא נכתבה על ידיו?

תשובה

שלום וברכה

פסוקים אלה נידונו פעמים רבות במשך ההיסטוריה.
אין אנו יודעים בדיוק מה קרה שם, ואין אנו יודעים מה משמעות מציאת ספר התורה. אנו כן יודעים שהתורה נשמרה לפני כן, שכן אותם פסוקים שמדברים לדוגמה על מציאת ספר התורה כל כך מאוחר גם מספרים על קיום התורה הרבה קודם לכן, כגון "וְאֶת בְּנֵי הַמַּכִּים לֹא הֵמִית כַּכָּתוּב בְּסֵפֶר תּוֹרַת מֹשֶׁה אֲשֶׁר צִוָּה יְדֹוָד לֵאמֹר לֹא יוּמְתוּ אָבוֹת עַל בָּנִים וּבָנִים לֹא יוּמְתוּ עַל אָבוֹת כִּי אִם אִישׁ בְּחֶטְאוֹ יֻמָות \{יוּמָת\}" (מלכים ב, יד, ו). יש כמובן עוד הרבה דוגמאות.
לפיכך, אין לנו כל ספק שהתורה הייתה קיימת קודם ולא נכתבה בימי יאשיהו, ועכשיו צריך לפנות להסברים השונים שניתנו למציאת ספר התורה. חז"ל לדוגמה אומרים שהפלא לא היה על עצם קיומה של התורה אלא על כך שהיא הייתה פתוחה בספר דברים בפרשת הברכות והקללות, והעם ראה בכך אות משמיים.


כל טוב

כתבות נוספות