שאל את הרב

השתתפות בחתונה אזרחית בשבת?!

חדשות כיפה הרב אפי קיציס 01/02/07 01:24 יג בשבט התשסז

שאלה

שלום,

הוזמנתי לחתונה של חברה מאוד קרובה בשבת בצהריים.

שאלתי היא כזו: האם חל איסור עליי ללכת? החופה תהיה לקראת שקיעה והריקודים יהיו כבר במוצש. אך מן הסתם תהיה מוזיקה גם לפני...

ברור לי שאם אלך זה לא בכדי להינות מהאווירה הלא שבתית, אלא אך ורק לשמח חתן ןכלה!

אנו מאוד קרובות, ומבחינתה אני הדבר היחיד שקושר אותה לדת.

ועוד שאלה...

החתונה היא "אזרחית" אני יודעת שיש בזה המון בעיות. האם הנישואין תופסים? יהיה טבעת ואיזשהו טקסט שהם ממציאים(ממש לא כתובה...-הם אפילו ממש נגדה!)

ודבר אחרון...

היא הסכימה לבקשתי שנלמד קצת על הנישואין מבחינה יהודית ( איך היהדות רואה את הנישואין). האם יש איזה ספר קליל ומאיר פנים שאוכל ללמוד איתה או ללמוד לבד ולדבר איתה על כך? אני מאמינה שיש בה המון פונטציאל ללמוד, להפנים ולקבל על עצמה ערכים יהודיים ודתיים!

תודה רבה, סליחה על העומס ושיהיה רק בשמחות!

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

לשואלת שלום רב.
ע"פ ההלכה אסור להתחתן בשבת. וברור שכאן מדובר באירוע שכרוך בחילול שבת.
ע"פ ההלכה צריך להתחתן ברבנות ולא מספיקה חתונה אזרחית.
ולכן נשאלת השאלה האם את יכולה ללכת לאירוע שכל כולו ניגוח של התורה והליכה נגדה ע"מ לשמח את המנגחים. הרי לפי דברייך יש כאן ממש רצון ללכת נגד התורה. "...הם ממש נגדה!". האם אין בהשתתפותך בחתונה כזאת קצת הסכמה ותמיכה בהליכה נגד ההלכה?
כנגד זה ניצבת החברות שלך איתה ורצונך לשמוח בשמחתה ולקבל אותה כמות שהיא. אבל לדעתי חברות אינה יכולה לבוא על חשבון העולם הערכי שלנו. אי אפשר לבוא ולשמוח בשבת בשמחה שכל כולה הליכה נגד התורה.
לכן נראה לי שאין ללכת לחתונה זאת. תלכי אחרי כמה ימים לביתה, תתני מתנה שתביע את אהבתך אליה ותשמחי איתה. אבל לגבי החתונה עצמה תסבירי לה את כאבך וכמה שזה נוגד את ערכייך ותבקשי ממנה שתבין אותך ולא תיעלב ותכעס.
נסי לשכנע אותה ללכת להירשם ברבנות ולפחות להתחתן שם כהלכה, כפי שנהגו בעם ישראל במשך דורות רבים, ואח"כ במסיבה הפומבית שתעשה כרצונה.
ולענין הנישואין האזרחיים - כאן כאשר יש נתינת טבעת זה עלול להיות בעייתי מאד. ובכל מקרה צריך יהיה ללכת אח"כ לרבנות ולברר את הפרטים ולברר מה מעמדם ההלכתי.
ולענין לימוד, אפשר לנסות ולקבוע עם מדריכת כלות של צוהר (דרך המשרד) או אירגון אחר שעוסק בכך.
בברכה
אפי קיציס

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות