שאל את הרב

השואה גרביים ושירה מעורבת

חדשות כיפה הרב שי פירון 04/05/05 17:29 כה בניסן התשסה

שאלה

שלום הרב, רציתי לשאול כמה שאלות ואשמח אם תענה לי.

1. האם מותר ללכת בלי גרביים, אם כן האם זוהי רק הקלה או שזה ממש מותר?

2. האם מותר לשיר שירי סעודה שלישית עם בנים?

3. את השאלה הבאה אני מנסה להבין כל פעם שבא היום הזה, יום השואה, וגם סתם בחיים כשאני חושבת על השואה, עד היום לצערי עדין לא כ"כ הבנתי, זה ממש מפריע לי שלא הבנתי כי אני מרגישה שמבחינה אמונית זה פוגע בי, קשה לי להבין איך הקב"ה ככה זנח שישה מיליון יהודים, למה אבל למה, למה גדול למה הוא לא עזר להם, אולי הרב יכול להגיד לי,תשמעי יש הרבה סיפורים על אנשים שהיו להם ניסים. נכון, הניסים האלו נורא מפליאים ומראים כמה גדול הוא ה' אבל מה? מה עם כל השאר? ש נשרפו, שנורו שהושפלו, מה איתם? למה סבתא שלי הייתה צריכה לחזור מהשואה בלי הורים, למה סבא היה צריך לחזור בודד? פשוט בודד? אני לא מבינה, וזה פשוט כואב, אני נורא אשמח אם הרב יוכל לעזור לי... סליחה שאולי הארכתי יותר מידי בשאלה האחרונה אבל זו שאלה שכבר המון זמן אני נסחבת איתה, ועדיין לא סיפקו אותי ולכן הארכתי אפילו יכלתי לכתוב עוד אבל בטוח לרב יש מה לעשןת ואני בטוחה שהוא הבין אותי נכון? חח טוב אז תודה רבה ואני מקווה נורא נורא שתעזור לי.

תשובה

ב"ה


שלומות,

1. זוהי מחלוקת בין הפוסקים. לרוב הפוסקים אין ללכת בלי גרביים אולם החפץ חיים שפסקיו התקבלו, מתיר ללכת בלי ומכאן מה שיש סומכים להתיר.

2. אם יש קול של שירת סולו אסור אולם אם האוירה היא צנועה ולא שומעים את הקולות - מותר.

3. שאלתך השלישית אינה מסוג השאלות שעליהן אני מסוגל להשיב במסגרת האתר. יחד עם זאת אני מציע לך לחשוב על מעשה נפלא שראיתי לפני כמה ימים. הרב לאו מספר שכשאחיו שב מהשואה הוא פגש את הרבי מגור. הרבי שאל אותו: אתה כועס על ה'? והאח ענה: כן. אמר לו הרבי: מצויין.
ניתן להבין את הסיפור בכמה רבדים. אני מבקש להדגיש שהכעס מבטא במקרה זה סוג של שיח. כאילו שמי שלא כועס לא אנושי ולא מאמין.
אני מרגיש שסוגיית השואה אינה מן הסוגיות שמאפשרות לנו להתייחס אליהן בשיוויון נפש. אנו מצווים להבין את המורכבות שבה.
יש ביכולתה לעורר אותנו למספר כיוונים ולדעתי - המרכזי שבהם הוא הבנת עומקה של הבחירה החופשית. של האחריות.
מי שחושב שה' "עשה" את השואה, מסיר אחריות מבני אדם ומאפשר להם לחזור על כך בעתיד תוך הצתדקות שלא הם האשמים אלה ה'!
האם סיירת מטכ"ל בפיקודו של יוני נתניהו שחררה את המטוס החטוף באנטבה או ה'? האם חיילי צה"ל גיבורים או בובות בתיאטרון של ה'? כל תפיסת היהדות מעניקה עוצמה ותפקיד רב לבני האדם ולכן העיסוק בסוגיית השואה מחייב לראות את אחריות האנושות וההרס שביכלתה להביא ולא באחריות של ה'.


כל טוב!

שי


כתבות נוספות