שאל את הרב

השבת אבדה

חדשות כיפה הרב חיים רטיג 28/10/07 09:18 טז בחשון התשסח

שאלה

בס"ד

שלום הרב,

ליפני כמה זמן שאלתי פה באתר שאלה לגבי השבת אבדה, העתקתע את השאלה ואת התשובה שקיבלתי-

השאלה-

ליפני הרבה שנים הייתי בטיול בחו"ל עם הורי, התארחנו בבית מלון יהודי ושם אמי (ז"ל) מצאה צמיד זהב, היא דיווחה בקבלה שאם מישהו יחפש אותו הוא אצלה.

אח"כ נסענו משם והצמיד נישאר אצל אימי.

ליפני כשנתיים אימי נפטרה, ליפני פטירתה היא ביקשה ממני למכור את הצמיד ולתת את הכסף לצדקה, אלא שעשיתי ברור , שווי הצמיד הוא כ-900 ש"ח ואם אמכור אותו (לחנות תכשיטים שתשתמש בזהב...) אקבל רק כ- 300 ש"ח, שוב... מה עלי לעשות?

התשובה-

על הצמיד יש חובת השבת אבדה. היא הגיעה ליד אמך כמצוות השבת אבדה, ועל כן גם ייאוש הבעלים אינו פותר את הבעיה. על כן, מה שצריך לעשות הוא לצלם את הטבעת ואז למכור אותה לצדקה, ואם יבוא יום ויבוא הבעלים לתבוע את הטבעת – תשיבי לו את הערך של הצדקה. כדי להסיר ספק היית יכולה לעשות את אותו פיתרון, ולהשאיר את הטבעת אצלך, אלא שבשל הצווי של אמך את צריכה לעשות זאת דרך הצדקה.

השאלה שלי עכשיו היא, בעיקבות ברור נוסף שעשיתי , אכן יש פער גדול בין שווי הצמיד לכסף שאקבל אם אמכור אותו ולכן בעלי הציע שנתרום את הצמיד כפי שהוא לאירגון "יד בתיה" שנותן נדוניות לכלות נזקקות, בררתי והם אכן מוכנים לקבל תכשיט כתרומה, כך הערך של התכשיט לא ירד, תינתן צדקה, ובבוא היום אם אכן ידרשו אותו הבעלים (על פי תמונה) אולכ בלי נדר לתת את הערך שהייתי מקבלת אם הייתי מוכרת אותו... (הערך הנמוך ביותר...), האם זה עונה לכל הדרישות? לעשות זאת?

שאלה נוספת באותו עיניין,

גם ליפני כשנה, מצאתי בגן שעשועים עגלת בובה (במצב רעוע..) וסנדלים של ילדה במצב טוב, לקחתי אותם אלי , ופירסמתי כמה פעמים מודעה בגן שחפצים אלו נמצאו ואת הטלפון שלי... הבעלים לא נמצאו מ העלי לעשות כעת עם חפצים אלו? (לי נראה שאת העגלה אפשר לזרוק ואולי את הסנדלים לתת לנזקקים?)

תודה רבה וסליחה על אורך השאלות...

תשובה

שלום רב,
תני אותו ל"יד בתיה" והמחיר שלו אם תצטרכי להחזירו הוא, 300 שקל. ויש לעיין אם בכלל יש חובת השבת אבדה על צמיד מעין זה. כיון שיתכן שמלון הוא מקום ציבורי שמתיאשים בו.
לגבי החפצים, הרי שהם יכולים להישאר אצלך. או לתרום אותם.

כל טוב,
חיים רטיג, ישיבת ההסדר "בינות" רעננה.

כתבות נוספות