שאל את הרב

הרב קוק

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 20/07/12 10:47 א באב התשעב

שאלה

שלום הרב

מניין שהרב קוק היה דתי לאומי הרי הוא התלבש כחרדי ושלח את ילדיו לחידר -כמינהג החרדים-

זאת ועוד שבסוף ימיו כתב הרב את התנגדותו לזרם החדש שצמח(דתי לאומי) ומינהגו, ושלא לזה הוא התכוון כאשר תמך בהקמת המדינה:

(זכרון ראי"ה עמוד קצד): "בכל חיבתי לבנין ארץ הקודש... הנני מכריז ומודיע תמיד בכל מקום... שעיקר העיקרים שביסוד אורחות הגאולה, בצמחית ישועתה, הוא קשר הקדושה, הדבקות בה' יתברך בתורה הקדושה ובכל קדושת ישראל, מראש ועד סוף. אבל לצערי רבו הטועים והמטעים (!), הרוצים לדון מתוך הדברים של החיבה לבנין הארץ שנשמעים ממני בעל פה ושנקראים בכתב, כאילו חס ושלום יש כאן איזו פשרה ואיזו הסכמה כל דהו, על הנסיגות אשר כמה שדרות מהעוסקים בבנין הארץ נסודים מדרך הקודש, אם הרבה ואם מעט - ד' יודע שלבי כואב על זה באין הפוגות". ועל הדתיים הלאומיים שראה כבר בחייו (חרדים אשר עזבו את הקהילה החרדית) כתב: "וכל מנהגי הקלות נגד הדין ונגד מנהגים קדושים, שהתחילו להתנהג בהם גם מבני תורה, ומאלה המקושרים ביראת שמים ושומרי המסורת היהדותית... הכל הוא נגד רוחי ונגד שאיפתי, ואני מוחה נגדם ומכחיש מפורש כל מי שאומר איזה דבר לסייע למכשילים הללו בשמי חס ושלום".

תשובה

שלום וברכה

הרבה מגדולי ישראל לא הכניסו את עצמם למסגרות, ולא הגדירו את עצמם ככאלה או ככאלה. הרב קוק ראה את עצמו כרב כלל ישראלי, וככזה הוא היה מתרעם על הניסיונות להכניס אותו למיטה צרה של הגדרות מפלגתיות. אני לא מכיר דברים שהוא כתב נגד הרעיון הדתי-לאומי (בוודאי שלא על רקע הקמת המדינה, שהלוא הוא נפטר 13 שנים לפני הקמתה), אבל אני כן מכיר דברים שהוא כתב נגד דברים מסוימים שנהג בהם ה"מזרחי", כשם שבעניינים רבים אחרים הוא חלק על העולם החרדי.
סביר מאוד להניח כי הוא היה קרוב באורח חייו לאורח חיים חרדי, אולם לא ברור לי מה השאלה מנסה להוכיח.
איני יודע למי הוא כיוון את דבריו בפיסקה המצורפת בזו. יכול להיות שהוא כתב את זה נגד ה"מזרחי", אם כי אני בספק, שהלוא כשהוא רצה לכתוב את הדברים נגד ה"מזרחי" הוא ידע היטב לכנות את ה"מזרחי" בשמם. יכול להיות שהוא כתב את זה נגד חרדים שעזבו את הקהילה החרדית, ואפשר שהוא כתב את זה מול קבוצות שאנחנו לא מכירים.
ברם, לא ברור לי מה השאלה מנסה להוכיח. הבה נניח לרגע שאתה צודק, והוא כתב את זה נגד היהדות ה"מזרחי" והדרך בה אנו הולכים – אז התברר לו מבחינה היסטורית כי היהדות החרדית בעטה בו בצורה מחפירה, עד אי הזכרת שמו והשמטת שמו מכל ספר קודש ומכל ספר הלכה, ואילו אלו שהוא כתב נגדם (לפי עמדתך) הם המכירים בתורתו הענקית והגדולה, מפיצים את תורתו וממשיכים את דרכו – האין זה דבר נפלא בצורה שבה הקב"ה מגלגל את ההיסטוריה, כולל זו התורנית ?

על כן, כאמור, איני יודע לאן שאלה זו מכוונת.

כל טוב

כתבות נוספות