שאל את הרב

הקמת מנין נפרד

חדשות כיפה חברים מקשיבים 30/01/08 11:01 כג בשבט התשסח

שאלה

שלום

אני לומד בחטיבה תורנית.

רוב הילדים בכיתה שלי כבר עברו בר- מצוה ממזמן.

יוצא שיש לנו בחטיבה בערך 40 איש שמצטרפים לתפילה בציבור. אנחנו מתפללים רק מנחה בחטיבה. הבעיה היא שרוב המתפללים לא ממש מתפללים אלא יותר מתעסקים בדברים אחרים .

אני ועוד מספר אנשים החלטנו לפעול והקמנו מניין אחר...

אין לי מושג איך אבל לאט לאט אנשים שלא מתפללים איתנו

במניין די ממורמרים עלינו וטוענים שאנו הורסים את הגיבוש

בחטיבה.

אין לנו מושג אם פעלנו כראוי עד עכשיו והאם להמשיך לפעול

מה לעשות.?................

תשובה

שואל יקר,

אני רוצה קודם כל להגיד לך ולחברים שלך יישר כוח, כי התפילה היא נושא מאוד חשוב בעבודת ה', ויפה שאתם לוקחים אותו ברצינות. מצד שני זה גם נושא לא פשוט ולכן אל תשפטו את החברים שלכם מהר מדי ותנסו ללמד עליהם זכות.

לפני שאענה לתשובה שלך, אני רוצה לומר, שהואיל ואתם בחטיבה ויש צוות חינוכי, אתם צריכים לבקש ממנו אישור על יוזמות כמו זאת שתיארת.

לעצם השאלה שלך, יש כלל בהלכה שנקרא "ברוב עם הדרת מלך", שאומר שיש חשיבות שמצוה תתקיים בקהל גדול. ה' הוא מלך העולם וככל שמצוותו מתקיימת על-ידי מספר גדול יותר של אנשים ביחד, כך תוקף מלכותו נראה יותר. לכן, אין להקים מניינים נוספים שממעטים את מספר המתפללים במניין הרגיל. אמנם אם במניין הרגיל לא מתפללים כראוי, וזה משפיע לרעה על התפילה שלכם, אז מותר להקים מניין משלכם, בו תקפידו יותר על תפילה טובה, זו ההלכה הבסיסית.

אמנם, להלכה הזו יש תנאי: שלא תצא מזה מחלוקת. קשה לומר ממתי זה מחלוקת, אבל לפי מה שכתבת, נראה שזה מה שקורה אצלכם. לכן, אם החברים לא מקבלים את דעתכם, נראה לי שאתם צריכים לחזור ולהתפלל עם החברים שלכם. תפילה מאוד קשורה לאחדות. מקום התפילה נקרא בית 'כנסת', כי שם מתכנסים יחד ומייחדים את הלב שלנו לאבינו שבשמיים. אם ההפרדות גורמת למריבות זה הורס את התפילה לא פחות מאשר תפילה שאיננה בכונה.

לכן העצה שלי היא, שתשתדלו לעזור לחברים שלכם להשתפר. זו משימה חשובה שאתם יכולים לקחת על עצמכם: תחשבו ביחד כיצד עושים זאת. האם עדיף למנות נציג שיבקש מהרב שידבר יותר על משמעות התפילה ועל ההלכות שלה. אולי תתפזרו בתפילות בין החבר'ה ככה שתשפיעו על כמה שיותר. והעובדה שתחזרו למניין הרגיל תגרום לכך שהם יראו שגם שם אפשר להתפלל כראוי וזה יעודד אותם. אולי כל אחד ינסה להשפיע רק על עוד חבר אחד שיתפלל יותר טוב וזה כבר ישנה את כל האוירה.

לסיכום: מותר להקים מניין חדש כשברגיל לא מתפללים כראוי. אבל אם זה יוצר מחלוקת. אז יש להתפלל כולם ביחד ולהשתדל לשפר את התפילה.

אשמח לשמוע איך זה מתפתח, אתה יכול לחזור אליי בשמחה למייל מתי שתרצה.
יהושע
yehoshuagut@gmail.com


כתבות נוספות