שאל את הרב

הצניעות מגבילה וחוסמת אותי

חדשות כיפה חברים מקשיבים 09/10/04 23:10 כד בתשרי התשסה

שאלה

שלום רב!

יש לי שאלה שמעסיקה אותי הרבה זמן וזה רק הולך וגדל ככול שאני מעמיקה בהלכות..

ההלכה לטעמי מקשה מאוד בענייני צניעות עד כדי כך שזה יראה מוזר אם נפעל לפיה,

לפי ההלכה האישה צריכה ללבוש חולצה רחבה שלא תיראה צורתה, חצאית רחבה ארוכה עם גרביים, נעלים-לא בולטות מידי, שיער אסוף, לא ללכת בקומה זקופה.. ועוד הלכות רבות וטובות!

כשצרפתי את כל ההלכות בראש, יצאה לי דמות שדומה לגיבן מנוטרדם לבושה בגדים רחבים שבאמת אף אחד לא ירצה להסתכל עליה.. שלא נדבר על האופי שהיא צריכה להיות שקטה, שדיבורה לא ימשוך תשומת לב ובטח שלא תנועות הליכתה.

איפה המקום להתפתחות האישית? סיגנונות לבוש, אופי הדיבור.. למה כל כך קשה לי לתפוס את זה??

אני רוצה להיות אני, ואיך שאני חושבת שזה צנוע ולא איך שמכתיבים לי בהגזמה מסויימת..

בגלל שאני רוצה להתחזק בנושא הזה אני נכנסת לעומקם של דברים, ולצערי רק מתאכזבת ורואה שאולי זה לא בשבילי.

אתם אולי הכתובת לעזור לי, ואפשר גם לתמוך בעובדה שלא תמיד חיב לשנות..

יום טוב לכוווולם!

שירן.

תשובה

שלום שירן.
שמחתי על השאלה שלך, ויותר מכך על מה שהיא מגלה מאחוריה. רצון כנה ואמיתי להיות את, לגלות את עצמך, לפתח את האישיות שלך על כל הדברים הטובים שיש בה.
אלא שאת חשה כאילו הצניעות חוסמת אותך ומפריעה לך בכל הרצונות הטובים הללו.

אך האמת היא הפוכה בדיוק.

[הצניעות היא היא הדבר שעוזר לנו לגלות את עצמינו ולהיות אנחנו באמת.]

'איך?', את שואלת.

כי צניעות זה לא רק אורך של שרוולים, צבע של חולצה או עובי של גרביים.
כל ההדרכות הפרטניות האלו הן רק הלבוש של [עצם הצניעות] שהוא דבר שלא שייך רק לבנות ולא קשור בדווקא לבגדים. הצניעות היא [תפיסת - על לגבי כל האופן בו האדם מתייחס לעצמו ולסביבתו]. היא באה לבשר לנו שהאדם אינו סתם גוש בשר או קולב בגדים אלא קודם כל בעל נשמה טהורה ועדינה, בעל רגשות, שאיפות ומחשבות, בעל כשרונות ויכולות, שלא מתמצים רק בצורת הגוף שלו, בקול או במראה החיצוני. היא באה לבסס את הקשר בין המינים על דבר עמוק יותר מאשר הצד הגופני (כמו שלצערינו רואים הרבה ברחוב). היא באה לסייע לאדם לשמור על עצמיותו ולא ללכת שבי אחרי גורמים חיצוניים.
אומנם זוהי דרכה וזו גדולתה של ההלכה היהודית שאינה נשארת רק בהצהרה של עקרונות כלליים אך לא מחייבים. היא יורדת עד פרטי הפרטים ודואגת ליישם ולהכניס את כל הדברים הגדולים אל תוך הגדרות ברורות של סנטימטרים, צבעים, וסוגים. אפשר לראות בזה קטנות, אך האמת היא שזוהי הגדלות האמיתית, וזו הדרך הטובה והמתאימה ביותר לנפש האדם.
מי שמטיל ספק בכך שרק יצא החוצה ויראה איך נראה העולם שדוגל במתירנות, בלבוש חופשי, שרואה עצמו משוכלל מכל מיני הגבלות בקשר שבין המינים – איך הוא הרס את הדבר הגדול שנקרא אהבה. כמה אחוזי גירושין, כמה בגידות, כמה חוסר אמון, איזו שטחיות ולאיזה שפל תחתיות אפשר להגיע.
חשוב להעיר שאין זה סותר להתלבש יפה ובטוב טעם, להביע את דעתך היכן שצריך, לפעול, לעשות, להזיז דברים. בחורה יכולה לעשות המון גם מבלי לפגוע בצניעות שלה.
(רציתי להעיר עוד לגבי הדוגמאות שכתבת בנושא לבוש שרק חלק מהן מחוייבות מעיקר הדין. אחרות הן חומרא ומידת חסידות בלבד או אפילו זה לא. כדאי לך לברר בדיוק מה אומרת ההלכה בנושאים הללו כדי לא לטעות שלא לצורך).
את מוזמנת לקרוא עוד בנושא הזה בעוד דברים שכתבנו ואם תרצי אפשר תמיד להמשיך ולשאול:
לאן נעלמה האהבה- https://www.kipa.co.il/noar/n_show.asp?id=3705
לקחת את האהבה ללב- https://www.kipa.co.il/noar/n_show.asp?id=4233
עוד תשובות על צניעות באתר שלנו- https://www.kipa.co.il/noar/N_ask_list.asp?cat=14
כל טוב והרבה הצלחה
יוני, חברים מקשיבים
yony@kipa.co.il

כתבות נוספות