שאל את הרב

הפרדת דת ומדינה

חדשות כיפה הרב אפי קיציס 15/05/07 14:00 כז באייר התשסז

שאלה

שלום רב!!

לאחרונה נפגשתי עם קרוב משפחתי שהוא אתאיסט ופעיל ב"חופש" תנועה למלחמה ב"כפיה דתית", ויצא לנו להתווכח לא מעט.

אחת השאלות שעלתה בויכוחו היא מדוע מדינת ישראל לא מופרדת מהדת כמו במדינות אחרות? הטענה שלי הייתה שמדינת ישראל היא מדינת היהודים, ושכזאת עליה להיות בעלת צביון יהודי, וגם אלו שאינם שומרי מצוות צריכים לכבד את צביונה הדתית, כך שהמצב האידיאלי אם הוא רוצה לאכול חזיר ביום כיפור, שיעשה זאת בביתו אך ככלל המדינה לא צריכה לאפשר לו זאת.

טענתי בפניו שאם יפרידו את הדת והמדינה זה יפלג את המדינה לשתיים, ושאם הוא רוצה לחיות כמו גוי שיעשה זאת במדינה של גויים ולא במדינת היהודים.

אותו כמובן הסבר זה לא שיכנע והוא טוען שבתור יהודי הבית שלו זה רק מדינת ישראל אבל הוא רוצה לחיות בה באופן "חופשי" בלי שיחליטו עבורו עם מי להתחתן, מה לאכול ובאילו שעות לנסוע בתחבורה ציבורית בשבת.

איזה טיעון אני יכולה להעלות בפניו(יש לציין שהוא מאוד מקובע בדעתו, ושום תשובה שקשורה לקב"ה או לכך שהפרדת הדת מהמדינה תפגע בי -לא תשכנעו.

אשמח אם תענה לי בדחיפות, בתודה רעות

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

לשואלת שלום רב.
א. יש לנו ויכוח על צביונה של המדינה. צריך לזכור שרוב תושבי המדינה אינם מה שמקובל לכנות חילוניים. הללו מהווים מיעוט קטן, ע"פ כל סקר שהוא. רוב תושבי המדינה הם מסורתיים. רוב תושבי המדינה מתחתנים ברבנות למרות שהם יכולים בקלות למצוא פתרונות זולים אחרים. וכן לגבי יו"כ, חזיר, מזוזה וליל הסדר.
כלומר רוב הציבור בארץ רוצה שיהיה למדינה צביון יהודי. וזאת גם הסיבה שעד היום לא הצליחו בבית המחוקקים לגעת בחוקים אלה, כיון שהם מייצגים בכך את רוב העם. (להבדיל מבג"ץ שמנותק מהעם ומייצג מיעוט קטן בעם, ששם אכן משתדלים לכרסם בעניינים שונים). ולמעשה על כך נסב הויכוח על חוקים דתיים - נישואין שזה משפיע על פני החברה כולה, שבת ציבורית, כשרות ציבורית וכו'.
יחד עם זה צריך לזכור שבסופו של דבר מטרתנו הסופית היא להביא את כולנו למצב רוחני נעלה שבו המדינה כולה תפעל (בהסכמה וברצון) על פי ההלכה, ותהיה אכן "יסוד כסא ה' בעולם".
בברכה
אפי קיציס
בברכה
אפי קיציס

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות