שאל את הרב

העם היהודי - עם ניבחר.

חדשות כיפה צוות ישיבת פתח תקוה 05/03/07 10:27 טו באדר התשסז

שאלה

יש לי בעייה בקשר ליהדות

אינני אדם דתי, אך עדיין אני אדם מאמין, חילוני האמנם

בכל מקרה אני מעריך את היהדות - ומחשיב אותה בתור הדת שלי - ולאחרונה אף מגלה עניין להתקרב קצת למצוות והכל , אך עם זאת לעיתים אני נתקל בבעיות מוסריות שעולות מתוך הכתוב בתנ"ך שגורמות לי להרהר מעט

למשל העובדה שהתורה ניתנה לעם ישראל מידי ה' מכל העמים על פני כדור הארץ - האין זה עלול להוביל למחשבות גזעניות?

אני רואה אנשים דתיים רבים, מדברים בקנאות לגבי יהדותם ולעיתים זורקים הערות גזעניות שאני בכלל לא בטוח שהם שמים לב אליהן

הרי האם המחשבה שהתורה ניתנה לעם ישראל בתור "עם סגולה" - האין עובדה זו יכולה להוביל את היהודים למחשבה שהם "גזע האדונים" ? שהם "הגזע העליון" ?

במאמרים רבים אנטי-ישראליים ואנטי-ציוניים, הכותבים מעלים את העניין שהיהודים מחשיבים עצמם בתור "גזע עליון" , מחשיבים את עצמם "טובים מן השאר" ונוטים להשוות אותם אל הנאצים שגם החשיבו את עצמם משוייכים לגזע העליון

האם ניתן לנגוד את הטענות האלו?

האם ניתן להגיד לאותם כותבי מאמרים שאין זה נכון? ושהיהודים רואים עצמם שווי ערך לגויים?

ראיתי פעם רב בטלוויזיה שאמר שעל היהודי קיים נטל - לשאת את תורת ה' - ולהיות דוגמא לגויים

הוא לא ציין שום "עליונות" גנטית או כל משהו דומה על פני הגויים

לעומת זאת אי אפשר לברוח מן העובדה שכאשר מספרים ליהודי שהוא קיבל את התורה והוא נבחר בין כל העמים, זה מעלה לו מחשבה שהוא טוב מן הגויים, מן הלא-יהודיים

האין זו מחשבה פסולה? מחשבה גזענית?

עוד מצווה ביהדות זה להתבדל מן הגויים, להיות שונים מהם

הלך מחשבתי והתנהגותי שכזה עלול להוביל להרבה שנאה מצד הגויים כלפי היהודים - כי כידוע - האדם שונא כל אשר שונה ממנו

מכחיש השואה הארווינג אמר שהיהודים צריכים לחשוב טוב מדוע שונאים אותם - זה גרם לי להרהר, האם אמר זאת בגלל שהוא אנטישמי, או האם יש ביסוס מסויים למה שאמר? (למרות שאני מאמין שהוא אנטישמי וגזען בכללית ובן אדם מגעיל גם כן)

הרי ידוע שההיסטוריה מלאה ברדיפות אחר היהודים - כולן בסופו של דבר נבעו מן הפחד של האדם מן השונה - הגויים ראו את היהודים כשונים מהם - ורדפו אותם

האם כל ההתבדלות היא התנהגות רצוייה? או שמא פסולה?

עוד דבר

יצא לי לדבר עם אדם צ'רקסי אשר משרת בצה"ל

הוא התלונן מולי על העובדה שאם

תשובה

שלום

אכן לפי השקפת התורה, היהודים נבדלים מכל העמים אשר על פני האדמה. יש בעם ישראל עליונות מסויימת, שבו בחר ה' מכל העמים.
בכל יהודי יש נשמה אלוקית עליונה מכח היותו שייך לעם ישראל, מה שאין לגויים, ולא משנה כמה טובי לב ומוסריים הם יהיו.
יחד עם זאת, ההבדלה הזו (שיכולה להקרא גזענות) איננה הופכת את היהודים לגזע "עליון", גזע "אדונים", אלא היא הבדלה מחייבת. הבחירה של הקב"ה בעם ישראל פירושה שעם ישראל מקבל עול מוסרי כבד מאוד, של קיום תורה ומצוות, ושליחות אוניברסלית לתקן את העולם ולהוות אור לגויים. אין זו נבחרות של שררה ושלטון כלפי הגויים האחרים, אלא נבחרות של שליחות ואכפתיות מכל הגויים.
לא סתם אנו מקבלים "עול" מלכות שמים. השייכות לעם ישראל כוללת עול כבד מאוד, הן מוסרי, והן פיזי - עם ישראל נרדף אלפי שנים וספג מחיר כבד מאוד על יתרונו המיוחד.
בהחלט יתכן שההתבדלות הזו מציקה לחלק מהגויים. ולא מפני שהם מקנאים בנו, אלא יותר מפני שהם כועסים עלינו. אם אמרנו שעם ישראל נושא שליחות לתיקון העולם, משמע שהוא דורש מאנשים לחיות בנורמות מוסריות גבוהות יותר, ואת זה יש עמים רבים שלא רצו לשמוע. בהרגם את היהודים הם בעצם הרגו את מצפונם האנושי, את הקול הקורא לאנושות לתקן את דרכיה ומעלליה.
אם כן, נבדלות ונבחרות - כן וכן. שליחות ועליונות מוסרית - ודאי. קרבה יתירה אל הקב"ה - אכן.
אדונות - ממש לא.

לגבי ההלכות המבדילות אותנו מן הגויים - המציאות מוכיחה שאכן הן הכרחיות כדי לשמור על יחודינו הלאומי, שכפי שציינו הוא חיוני לעולם כולו. עירוב עם הגויים מטשטש את זהותינו ופוגע ביהדות פגיעה אנושה. ההבדלה של ישראל מהאומות חשובה לאומות לא פחות מאשר לנו.

לגבי תרומת הדם - ראשית, הלואי שכל המוסדות הממלכתיים היו שומרים על ההלכה כפי שחברך הצ'רקסי מתאר. שנית, אין הלכה כזו שאסור לערבב דמים, זהו הבל ורעות רוח. אם זורקים את הדם שלו זה בגלל בעיות זיהומיות או גנטיות. שלא יהפוך את העלבון שלו לבעיה גזענית או לאומנית.

פורים שמח

ידידיה

כתבות נוספות