שאל את הרב

הסכם קדם נישואים

חדשות כיפה הרב רונן לוביץ 14/08/07 14:56 ל באב התשסז

שאלה

בס"ד

שלום כבוד הרב,

רציתי לברר על הסכם קדם נישואין. אני מעוניינת לחתום על הסכם מסוג זה ורציתי לדעת האם קיים הסכם המקובל ומאושר על ידי רבנים

כמו כן הארוס שלי פוחד שההסכם הוא "רפורמי" ועלול ליצור בעיות הלכתיות והוא רוצה לדעת האם יש הסכמה של גדולי הדור להסכם זה?

בתודה מראש,

מיכל שטרן

תשובה

ישנו הסכם הנקרא "הסכם לכבוד הדדי", אשר נכתב על ידי מלומדים יראי שמים, ורבנים רבים מצדדים בו, וביניהם לדברי כותביו, גם גדול בתורה מובהק המקובל כפוסק חשוב על כל הזרמים. ניתן למצוא באתרי האינטרנט של ארגון "קולך" ושל ארגון "יד לאישה", הפועל תחת חסותו של הרב ריסקין מאפרת. כמו כן ישנו הסכם הנקרא "הסכם לנישואין בצדק ובהגינות" אשר נוסח על ידי רעייתי טו"ר רבקה לוביץ ועל ידי עו"ד סוזן וייס תוך התייעצות עם תלמידי חכמים, וניתן למצוא אותו באתר של "מרכז צדק לנשים". באתרים אלה ישנם גם דברי הסבר על ההסכמים.
הסכמים אלה אינם יכולים ליצור בעיות הלכתיות כלשהן. לכל היותר עלול להיות שבבוא העת שיהיה צורך חלילה לממשם, בית הדין לא יכיר בהם.
יש סבירות גבוהה שדווקא הזוגות שחותמים עליהם (ויש כאלה יותר ויותר) לא יזדקקו להסכם זה, שכן בדרך כלל אלו הם זוגות שיש בהם תבונה ויש ביניהם הבנה. חשיבות החתימה על ההסכמים גדולה בעיני משום שבכך תורמים להטמעתם בחברה, ובכך כל זוג שחותם מגדיל את הסיכוי שזוגות נוספים יחתמו בעתיד, ובהם כאלה שיידרשו לממשו. כמו כן הדבר יקדם את ההבנה של בתי הדין לפעול ברוח הדברים המופיעים בהסכמים אלה שהוא בעיני דבר חשוב ביותר.

מזל טוב ושנה טובה,
רונן לוביץ


כתבות נוספות