שאל את הרב

הנאה מחילול שבת בבית

חדשות כיפה הרב רונן לוביץ 13/06/07 00:21 כז בסיון התשסז

שאלה

שלום לרב!

המשפחה שלי לא יותר מידי חזקה בענייני יהדות ודת וכל זה.הם מגדירים את עצמם מסורתיים ולא שומרים כל כך שבת ולא יותר מידי מעמיקים ביהדות ובדת. אפשר להגיד שאני הדתיה היחידה בבית שבאמת שומרת מצוות.

לפני כמה זמן למדתי לבגרות בתושב"ע וגיליתי שבבית שלי יש המון בעיות כשרות בשבת [ולפעמים גם לא בשבת] וכלמיני בעיות אחרות בשבת...

למדתי שיש כלמיני דברים שאסור לעשות בשבת עם האוכל כמו להטמין מתחת לשמיכה על פלטה ולפעמים יש אצלנו ממש בעיה שמבשלים אוכל ומסיימים לבשל אותו כבר אחרי שנכנסת שבת ועוד כלמיני דברים כאלה שאני לא זוכרת כרגע.

מותר לאנשים שבאים אליי לשבת לאכול אצלי בשבת? ולי מותר לאכול את האוכל הזה שמתבשל באופן שלא ממש מותר[אני בכל זאת מקפידה פחות מאנשים שבאים אליי לשבתות כי אלה ההורים שלי ולפעמים לא נעים להתנגד כל כך...]?

עוד דבר: בשבת אם נכבה האור בשירותים בטעות אז ההורים שלי מדליקים אותו או את האור במקרר שאני שוכחת לכבות הם מכבים בשבת [אחרי שהם ראו שזה מפריע לי ושמתי מגבת כדי שישאר דלוק]. מותר לי להמשיך להשתמש בשירותים האלה אחרי שהם הדליקו את האור או לפתוח את המקרר אחרי שהם כיבו את האור?

תשובה

אכן חז"ל גזרו שלא להנות מחילול שבת, ויש בדבר פרטי דינים רבים, באופן כללי אציין שהאיסור חמור יותר כשמדובר בחילול שבת במזיד וכאשר ההנאה היא ביום השבת עצמו. לכן אם חס וחלילה בני המשפחה יבשלו בשבת יהיה אסור לאכול מאוכל זה.
ברם, אני מבין שהם נמנעים מחילול שבת גמור, והדוגמאות שהבאת הן כאלה שאפשר להקל בהם לנוכח המצב הרגיש בו את נמצאת. כך לגבי האוכל שעל הפלטה, כיוון שכבר היה מבושל לפחות חצי בישול לפני כניסת השבת אפשר לאוכלו, לגבי כיסוי של הטמנה על הפלטה - אפשר להרים מעט את השמיכה ולחשוף את הסירים, ובאשר למקרר - כיוון שההנאה היא מהאוכל ולא מהדלקת הנורה אין צורך להחמיר. אם הדליקו אור בשירותים - אין הדבר אוסר להשתמש בהם, אך לא לקרוא שם לאור זה.
גם בקשר לאורחים - בעיות מסוג אלה שהעלית אינן צריכות למנוע מהם להתארח, ואם הם לא אורחים שההורים טרחו עבורם - יש בכך אף סיבה נוספת להקל.
עם זאת כדאי וחשוב שתשתדלי בדרכי נועם, מתוך כבוד להורים ובהדרגתיות ללמד ולהטמיע בבית את שמירת השבת כהלכתה, ואני מאמין שאם תעשי זאת ברגישות ובעדינות יעלה הדבר בידיך וירבו זכויותיך.

כל טוב ושבת שלום,
רונן לוביץ

כתבות נוספות