שאל את הרב

המבול-אמת או אגדה?

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 08/10/07 18:28 כו בתשרי התשסח

שאלה

שלום לכבוד הרב,

בכל פעם שאני קורא את פרשת נוח, עולה שאלת השאלות, האם המבול היה במציאות או הוא אגדה.

ידוע שיש מקורות היסטוריים מקבילים המדברים על "מבול" שהיה באיזור כגון עלילות גילגמש, וכן מחקר משנת 1996 הוכיח שהים השחור צפונית לטורקיה, נוצר מפרץ פתאומי של מי הים התיכון, וכל האגן הענק הזה התמלא בתקופה קצרה. למרות זאת סיפור המבול קשה לי מהסיבות הבאות:

א. נראה שהתורה מדברת על מבול גלובלי בכל כדוה"א- בעוד הממצאים מדברים על משהו מקומי."וימח את כל היקום.." מוזר שאירועים קטנים יותר לכאורה השאירו חותם (כגון השבר הסורי אפריקני שהוא כנראה עדות להפיכת סדום)אך אירוע גלובלי כזה, משאיר רק רמז קטן באיזור הים השחור..

ב. אין בכל כדוה"א מים בכמות שיכולה לכסות את ההר הגבוה ביותר 15 אמות מעל. אם נכון הדבר, הרי שגובה מי המבול היה כמעט 9 ק"מ!! מעל פני האדמה (שהרי הר האוורסט גובהו 8890 מטר).

ג. ונניח שיש מים בכמות כזו, כיצד אם כן שרדו העצים? בעומק 9 קילומטר לחץ המים הוא עצום!!! שום בעל חיים לא יכול לעמוד בלחץ כזה, ועצים בכללם כיוון שהם זקוקים גם לחמצן ואור על מנת להתקיים.

ד. וכנ"ל נניח וכו', כיצד כדוה"א יכול להתמלא בכמות מים כזו בזמן כל כך קצר, ולהתרוקן כנ"ל...

ה. מבחינת מידות התיבה- אין שום סיכוי להכניס שניים שניים מכל בעלי החיים הקיימים בעולם לתיבה- זה לא יתכן. קיימים בעולם מאות אלפי זני בעלי חיים (וזה לפני שלוקחים בחשבון את אלו שנכחדו..). התיבה היא בגודל של ספינת תענוגות בינונית לכל היותר. וזה עוד לפני הטענה שהחיות היו רק בקומה האמצעית בלבד, ולפני שדיברתי על שבעה שבעה מבין החיות הכשרות...

אפשר להעלות עוד שאלות ותמיהות. כיצד אם כן ניתן להסביר את שאלת המבול? האם אני מחוייב כיהודי מאמין, להאמין שכל הסיפור הוא פשט?

אודה לרב אם יוכל גם להתייחס לשאלת הגילאים בתנ"ך- האם פשט הוא שאדם חי באמת 930 שנים כפי שאנו מבינים מהי שנה?

שמוליק

תשובה

שלום וברכה
ראה את הדיון ב:

http://www.moreshet.co.il/web/shut/shut2.asp?id=94742

כל טוב

כתבות נוספות