שאל את הרב

הלל ביום העצמאות!

חדשות כיפה צוות ישיבת הר עציון 20/04/06 16:02 כב בניסן התשסו

שאלה

האם ישנה חובה להגיד הלל ביום העצמאות ?

למשל אני מכירה אדם שלא מסכים עם דרך המדינה ורואה את הקמתה של המדינה <בגלל כל ההיתנהלות שלה כיום> כמישהיא שהוא לא חייב להגיד עליה הלל!

ואף חושב שביום העצמאות צריך לשרוף את הדגל <שזה משהו שאני בכלל לא מסכימה איתו!! מה אנחנו ערבים?>

האם הוא צודק בקטע של להגיד הלל ? .

מחכה לתשובה ..

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום רב,

ראשית כל אני מצטער שלא הספקתי לענות על שאלתך קודם יום העצמאות מפאת ריבוי השאלות שהצטברו במערכת.
לאחר קום המדינה הרבנות הראשית התקינה תפילה מיוחדת ליום העצמאות כדי להודות לקב"ה על הנס הגדול שארע- הקמת מדינת ישראל. אין ספק היה שמדובר בנס גדול מאוד. לאחר כמעט 2000 שנות גלות ושואה איומה עם ישראל שב לארץ הקודש והקים מדינה יהודית- מדינה שבה השלטון לא רודף יהודים ברחובות, מדינה שפתוחה לעליה יהודית מכל קצוות תבל, מדינה שבה מעולם לא היה קל יותר להתנהג בה כיהודי.
בשנים האחרונות אנחנו בנסיגה ואין ספק שבשנה שעברה הדבר בא לידי ביטוי יותר מבשאר השנים. חווינו את גירוש היהודים מגוש קטיף וצפון השומרון וכן את הברוטאליות של המשטרה בפינוי עמונה. אנשים החלו לשאול את עצמם על איזה נס הם מתפללים ביום העצמאות, על מדינה יהודית שלאט לאט נעלמים כל החוקים והתקנות שיש בהם צביון דתי? על יישוב עם ישראל בארצו כשממשלה יהודית מפנה יישובים ותיקים חוקיים? על עליה יהודית כאשר אנו עדים לגלי עליה גדולים מאוד של גוים גמורים מברית המועצות לשעבר שהקשר בינם ליהדות מקרי ביותר? על מדינה שבה קל יותר להתנהג כיהודי כאשר השנאה לדת ולדתיים בקרב אזרחי המדינה החילוניים הולכת וגוברת והקיצוצים בתקציב המדינה לכל מוסד בעל אופי דתי? התשובה היא כן! כל מי שחושב שאין על מה להודות לה' היום הוא פשוט כפוי טובה. אנחנו נולדתי עשרות שנים לאחר קום המדינה והעובדה שיהודי יכול ללכת ברחוב עם זקן וכיפה בלי לחטוף מכות רצח (במלוא מובן המילה!) נראית כמובנת מאליה. אנחנו יכולים רק להסתכל כמה שנים אחורה ולזכור איך שפעם המדינה הייתה דתית יותר ולאומית יותר, כאשר החילונים היו חלוצים ובעלי אידיאלים של התיישבות. אולם אנחנו צעירים מדי ולא מסתכלים מספיק אחורה. צריך לזכור שרק לפני 65 שנה אנשים עמדו בתור להשמדה. 6,000,000 יהודים נרצחו והיום אנחנו לא יכולים אפילו לדמיין מצב כזה. לפני שאנחנו באים להרהר האם לחגוג את יום העצמאות או לא אולי כדאי שנשאל אדם מבוגר שעבר את השואה, ראה איך משפחתו נלקחת ממנו להשמדה מול העיניים, סבל מכל עינויי השואה, וכשסוף סוף ניצל והצליח לעלות לארץ הקודש הבריטים תפסו אותו ושלחו אותו לקפריסין. לאחר שלבסוף הצליח להגיע לארץ הוא נלחם במלחמת העצמאות וראה איך חבריו ששרדו את התופת באירופה והגיעו לארץ נהרגים על הקמתה. האם יש איזשהו ספק בליבו של אותו אחד שביום העצמאות לא נאמר הלל לקב"ה למרות כל מה שעברנו בשנה האחרונה? אין ספק שאירועי השנה האחרונה גרמו לנו להרגיש שהגאולה השלמה מתרחקת מאיתנו יותר ויותר, אולם אנחנו מאוד רחוקים ממה שהיה קודם הקמת המדינה. (יש לזכור שהמדינה בהקמתה הייתה קטנה יותר ממה שהיא היום וכן כל השמחה והריקודים שהיו סביב החלטת האו"ם בכ"ט בנובמבר הייתה על שטח שקטן בהרבה ממה שבפועל קיבלנו לאחר מלחמת העצמאות).
אולי אפשר לדמות במעט את נס הקמת המדינה לנס חנוכה כפי שכותב הרמב"ם בהלכות חנוכה (ג', א): "בבית שני כשמלכו יון גזרו גזרות על ישראל ובטלו דתם ולא הניחו אותם לעסוק בתורה ובמצות, ופשטו ידם בממונם ובבנותיהם ונכנסו להיכל ופרצו בו פרצות וטמאו הטהרות, וצר להם לישראל מאד מפניהם ולחצום לחץ גדול עד שריחם עליהם אלוהי אבותינו והושיעם מידם והצילם וגברו בני חשמונאי הכוהנים הגדולים והרגום והושיעו ישראל מידם והעמידו מלך מן הכוהנים וחזרה מלכות לישראל יתר על מאתים שנה עד החורבן השני". אף אחד לא מעלה על דעתו לבטל את חנוכה למרות שכבר אלפיים שנה אנחנו לא נהנים מהנס הגדול.
אולי יש מקום השנה לחגוג בצורה קצת שונה את יום העצמאות. כמובן שנמשיך באמירת ההלל אבל יש מקום גם לציין שלא נשכח את אשר עבר עלינו בקיץ האחרון ולהשאיר מקום להתפלל שנחזור ליישב את היישובים שנחרבו.

בציפייה לגאולה השלמה,
יהושע, צוות ישיבת הר-עציון.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות