שאל את הרב

הלכות עיזים וכבשים בשבת

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 16/05/10 14:15 ג בסיון התשע

שאלה

יש לי עיזה, תייש, כבש וכבשה, כל השבוע הם בדיר שלהם או מחוץ לחצר שלי בצמוד לחצרי, הזמן שאני יכול להוציאם למרעה או לטייל, זה בעיקר בשבת, אך אני חייב לקשור חלק מהם כדי שהילדים בישוב לא יפחדו מהם ולא ינזקו חלילה, כיצד עלי לנהוג בשבת בעניין האכלתם ובענייןהטיול איתם בשבת , יצויין שאני תימני , בלדי שנוהג כפסקי מהרי"ץ, תודה.

תשובה

שלום

מלאכת מחמר- מלאכה זו אוסרת הנהגת הבהמה בשבת, ועל אף שאינה כלולה באבות המלאכות, הגמ´ מנתה אותה כאיסור דאורייתא, והרמב"ן בחידושיו למס´ שבת כבר תמה מדוע לא מנו אותה כאב. על כל פנים, האיסור הוא להנהיגה על ידי קול או מקל או דבר דומה, רק אם היא עם משא בשבת או עושה מלאכה עבורך איתך. אבל כך סתם להוציאה על מנת שתאכל, מותר, ומותר גם להנהיגה על ידי החבל. ובלבד שיש עירוב, או אף אם אין עירוב כל עוד שאינך מטלטל את החבל.

לגבי האכלת הבהמות- מותר לכתחילה להאכילם ללא חשש, ויש בכך חובה מדאורייתא, ואסור אף לאכול לפני שהאכלת אותן, כאמור ´ונתת לבהמתך, ואכלת ושבעת´. אמנם אם הם אינם שלך, אסור. ולפיכך עליך להזהיר את העוברים והשבים שימנעו מלהאכילם, שכן אינם שלהם.

לגבי טלטול הבהמה עצמה, על ידי שתרים אותה- יש להמנע מכך משום מוקצה, אלא אם היא סובלת. ואם אתה רגיל להרימה במשך השבוע, כגון טלה קטן, מותר להרימו בשבת גם סתם כך, אך לאחרים אסור.

לגבי ליטוף- מותר.

אני מעריך שגם לבלדים הדין דומה, למיטב ידיעתי הרמב"ם לא חולק על האמור כאן.

כל טוב

כתבות נוספות