שאל את הרב

הלכה כדברי בית הלל

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 25/04/03 10:52 כג בניסן התשסג

שאלה

שאלתי את הרב את השאלה הזו לפני זמן מה... כנראה שהשאלה לא נשלחה...

הרב ציטט ברייתא באחד מהתשובות שלו לפני חודשיים בערך:

יש עוד עניין והוא שהתשובות הם הלכה למעשה ובזה יש להזהר ולא לעשות רק את הקולות או רק את החומרות כדברי התלמוד :

"והתניא לעולם הלכה כדברי בית הלל. והרוצה לעשות כדברי בית שמאי - עושה.

כדברי בית הלל - עושה.

מקולי בית שמאי ומקולי בית הלל - רשע.

מחומרי בית שמאי ומחומרי בית הלל - עליו הכתוב אומר "והכסיל בחשך הולך".

אלא - אי כבית שמאי בקוליהון ובחומריהון.

אי כבית הלל בקוליהון ובחומריהון".

קישור לשאלה:

https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=20925

אך נראה לי די תמוה הציטוט הזה שגם אשמח לראות את המקור שלו...

הגמרא במסכת ברכות דף י"א ע"א:

דתנן אמר ר"ט אני הייתי בא בדרך והטתי לקרות כדברי ב"ש וסכנתי בעצמי מפני הלסטים אמרו לו כדאי היית לחוב בעצמך שעברת על דברי ב"ה:

מכאן נראה ששר"ט שלקח על עצמו לעשות כדברי ב"ש כדאי היה לו לחוב בנפשו על כך. אז איך אפשר להבין מהברייתא שהרב הביא כי מי שרוצה ילך עפ"י ב"ש בכל ואין בכך שום בעיה?!

בתודה,

איתן

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

ב"ה



ברכה ושלום.


כוונת הגמרא בברכות לומר שאם נפסקה ההלכה כדברי ב"ה אי אפשר לעשות את דברי ב"ש במקום וכמו שטעה ועשה ר"ט והוכיחו אותו על כך.
אולם מי שמקיים את ההלכה כדברי בית הלל ורוצה להחמיר על עצמו ולקיים בנוסף את דברי בית שמאי אם זה לא סותר אז מותר לו.
עיין שם גם בתו"ס בברכות.






בברכה,





עוזיאל


.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות