שאל את הרב

הליכה במכנסיים

חדשות כיפה הרב דוד סתיו 07/11/01 13:57 כא בחשון התשסב

שאלה

לכבוד הרב שלום,

אני וחברתי עושות הליכה כל ערב בחצאית אך אין זה נוח ומפריע לקצב ההליכה.

ברצוני לשאול האם מותר לנו ללכת במכנסיים רחבות וצנועות עד כמה שאפשר?

מה דעת הרב על מכנסי חצאית ולא רק בהליכות אלא כלבוש ביום-יום?

תשובה

בס"ד

לרחלי שלום,

התשובה לשאלה זו נחלקת לשניים. ברמה ההלכתית אינני יכול למצוא איסור בהליכה במכנסיים רחבות שאינן מבליטות את איברי הגוף, וממילא לא אמורה להיות בכך בעיה.

אולם שאלת המכנסיים לבנות הפסיקה מזמן להיות עניין הלכתי, והפכה לסמל לבוש של בנות ישראל המבקשות לציין ולהדגיש את היותן דתיות, ולפעמים הפכו המכנסיים לשמש כסמל הפוך. למשל, גם גברים אינם מחויבים לחבוש כיפה או ציצית מעיקר הדין, ובכל זאת הדבר הפך להיות לסמל היכר של אדם שמצהיר קבל עולם על היותו ירא ה'. כך הדבר ביחס לבנות המציינות בלבוש המיוחד לבת דתית את היותן שייכות לקהל זה. כמובן שאין להכליל שכל מי שהולכת אחרת מבקשת להצהיר את ההיפך, אבל ודאי בלבושה שאמור לסמל את השתייכותה,היא אינה טורחת להדגיש זאת ולפעמים אפילו מבקשים להעלים זאת. מכיון שכך, במקום בו הדבר יותר נוח באופן משמעותי כגון: שעת הליכה וטיול, הרי יש מקום להקל, מה שאין כך בחיי היום יום.

בברכה, הרב דוד סתיו


השלמה לשאלה בעניין מכנסי חצאית:
בעקבות הערות שקיבלתי ביחס לתשובתי זאת אני מבקש להבהיר שאכן יש דעות בין הפוסקים הרואות בכל הליכה עם בגד פסוק לנשים (כמו מכנסי חצאית) פגם צניעותי ("ציץ אליעזר"), ולכן יש למחמיר בעניין זה גם הלכתית יש על מי לסמוך. אולם הבעיה המהותית אינה הלכתית אלא רוחנית וציבורית. ונ"ל שבעיה זו חמורה יותר, שהרי שאלת ההזדהות עם ציבור שומרי דרך ה' משמעותית יותר מלחוש לדעה המחמירה בסייג כזה או אחר.

הרב דוד סתיו

כתבות נוספות