שאל את הרב

הכותל המערבי

חדשות כיפה הרב חיים בריסק 02/06/11 12:56 כט באייר התשעא

שאלה

שלום רב.

האם הכותל המערבי הוא הכותל שעליו התכוונו במדרש שאיננו יחרב לעולם?

ואם לא אז כיצד המדרש לא התקיים?

מתוך וקפדיה "כותל המערבי של הר הבית אינו מוזכר במקורות במפורש, ואינו מתואר כמקום קדוש יותר משאר שרידיו של הר הבית. אמונה מסורתית רווחת קושרת את המאמר "מעולם לא זזה שכינה מכותל המערבי של בית המקדש"‏[2] לכותל המערבי של ימינו, אולם קישור זה הוא מאוחר, ובפועל מדבר המדרש על כותלו המערבי של בית המקדש עצמו, כפי שניתן ללמוד מהמדרש, המבאר כי קדושת הכותל המערבי של בית המקדש נובעת מכך שמקום השכינה הוא במערב (ומשום כך אף כיוון התפילה, לפי אחת הדעות בחז"ל, הוא לצד מערב).‏[3] האגדה המובאת במדרש, לפיה הכותל המערבי הוא הכותל היחידי שלא חרב, מתייחסת אף היא לכותלו של בית המקדש, ולא לכותל המערבי של הר הבית - הכותל המערבי של ימינו. עם השנים, כאשר נתקבע הכותל המערבי כמקום תפילה מרכזי ובעל חשיבות רבה, עשו יהודים רבים שימוש במדרש זה כדרך לתאר את מידת חשיבותו של הכותל."

תשובה

שלום וברכה!

הכותל המערבי כשמו הוא שריד של כותל המערבי של בית המקדש ולמעשה הוא נמשך לאורך כל המערב של הר הבית, אלא הצמידו אליו הרבה מאד בתים ומבנים ולכן החלק הפנוי מכל זה זה מה שאנו מכירים היום ככותל המערבי ויש עוד חלק קן פנוי מהמבנים שהצמידו נמצא ברובע המוסלמי. למעשה אם נהרוס את כל המבנים וגם נחפור למטה נמצא את כל הכותל המערבי בשלמותו כפי שהוא נשמר מימי בית שני.

ככל הנראה הכותל הזה שחלקו פנוי וחלקו מכוסה במבנים ובאדמה לעומק הוא החלק שנאמר עליו שלא יחרב לעולם.

מה שכתוב בויקפדיה זו השערה של הכותב הלא מחייבת איש. במיוחד לאור העבדה שדווקא הכותל המערבי של בית המקדש הוא כותל המערבי של הרב הבית. נכון, לא כל הכותל לאורכו, אלא רק חלק מכותל המקיף את המערב של הר הבית. אך כאמור למעלה למעשה כותל קיים לאורכו של כל המערב.

בברכה,

חיים בריסק

כתבות נוספות