שאל את הרב

הטרדה מינית

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 17/02/11 01:35 יג באדר א'

שאלה

כבוד הרב שלום,

אני אנסה לתמצת סיפור ארוך מפאת זמנך.

אני בחורה דתיה מיישוב בארץ, רגילה, עם קצת נטייה למרדנות אבל לא משהו מיוחד, למדתי באולפנא ועשיתי שרות לאומי כמו כולן.

לאחר השרות לאומי התחלתי לעבוד בחנות והתחברתי לבחור שגדול ממני ב כ8 שנים, לא דתי. הבחור התקדם ונהיה למנהל שלי ובדיוק באותו הזמן אישתו עזבה אותו עם הילדה בת ה חצי שנה שלהם. הוא פנה אליי לעזרה ותמיכה וכל מה שצריך, וקשר שהתחיל מתוך רחמים ועזרה נמשך ונמשך והתאהבתי בו. במשך השנתיים הבאות היה לי "חבר" חילוני עדיין לא גרוש בן 30 עם ילדה. כמובן שזה היה בהסתר מכל מי שאפשר, ההורים שלי ידעו קצת אבל כמה שפחות כי הם לא קיבלו את זה בשום צורה וניסו להניא אותי מכך. במשך השנתיים האלה היה ביננו גם קשר מיני. ב"ה ובעזרתו הצלחתי לצאת מזה. אבל לאחרונה נודע לי שהבחור הזה היה איתי ועם עוד כמה בחורות במקביל כאשר כולנו עובדות תחתיו. אני רחוקה מלחפש נקמה אבל שתי שאלות יש לי אם תוכל, הראשונה היא איך אני יכול לעשות תשובה על כל מה שעשיתי? אני מאוד רוצה להשתחרר מזה. אני מרגישה הרבה יותר קרובה לקב"ה כיום אבל אני לא מרגישה שדברים שעשיתי הם נסלחים.

והשאלה השניה היא האם אני צריכה להגיש נגד הבחור הנ"ל תלונה נגד הטרדה מינית? אם זה יועיל? אולי זה יוכל להציל בנות אחרות תמימות כמוני? ואני גם דואגת שאם אני אתלונן אולי הוא יחליט לשים קץ לחייו- דבר שאני לא רוצה שישב לי על המצפון? ואם כן להתלונן האם לעשות את זה במקום העבודה (שאני כבר לו עובדת בו)? או במשטרה? יש לו כבר תיק במשטרה, לא ידוע לי על מה.. וגם אם אני אתלונן עליו אז לא תהיה לו עבודה ולא יהיה לו איך לפרנס את הבת שלו ואישתו לשעבר (תשלומי מזונות) ואז אני גם פוגעת בהן. האם זה שווה את זה?

אודה לך אם תשקול את שאלותיי ברצינות, ותוכל להחזיר לי תשובה בהקדם האפשרי.

בתודה,

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה

זו שאלה עדינה ורגישה מאוד, ומטבע הדברים אני גם לא מכיר את המציאות שאת חיה בה טוב מספיק כדי לתת תשובה מוחלטת. על כן אכתוב ראשי פרקים של התייחסות, ואת תצטרכי לגזור מהם את הדברים המתאימים לפי שיקול דעתך.

א. את הצעד הראשון לתשובה כבר עשית. את יודעת כי מה שקרה בעבר איתו היה לא בסדר, את הפסקת לעשות את זה ויצאת מזה, ואת רוצה לקבל על עצמך בעתיד כי כך לא תעשי יותר. זו בדיוק הדרך להתחיל, ואשרייך שהחלטת כך ואת עומדת בזה.
ב. הצעד השני צריך להיות צעדים של תיקון. תיקון משמעותו הכרעה פנימית כי את רוצה להקים בית קדוש בישראל, כי את מתכוונת לעשות את הצעדים הנדרשים לכך, וכי את חותרת לחופה ונישואין כדת משה וישראל.
ג. נכון יהיה גם להוסיף דבר מה בנושא צניעות וקשר עם בחורים, ולהקפיד על כך. הכל מתוך מגמה טובה ומתוך עין שמחה של התקדמות ותיקון, ולא הסתבכות ברגשי חטא ועוון ובחפירה מתמדת בעבר. התשובה פניה אל העתיד.
ד. לגבי הבחור: את צודקת שלא טוב לפעול מתוך רגשות נקמה כלפיו. אל תפעלי מתוך רצון לנקום.
ה. אולם הגשת תלונה אינה נובעת מנקמה. היא נובעת מהעובדה שהוא נהג שלא כשורה, ובעיקר – בשל המגמה להציל בנות נוספות מהמקום בו את עצמך מצאת את עצמך. זוהי שליחות גדולה לעשות זאת, ואם את אוזרת עוז בעצמך ומוכנה להגיש תלונה על כך – אני רואה בכך חשיבות עליונה של הצלת עשוק מיד עושקו.
ו. החשש שמא הבחור ישלח יד בנפשו אינו רלוונטי. ראשית, לא כל כך מהר עושים זאת. שנית, בד בבד מול החשש על הבחור ישנה חשיבות עליונה כאמור כלפי הבנות האחרות, ולעולם האחריות להן קודמת לאחריות התיאורטית כלפי הבחור. הדבר נכון גם לגבי הבת שלו ואשתו לשעבר. אנחנו צריכים לעשות את שלנו, ואילו שיקולי הרווחה שלהן הם חשובים מאוד, אולם בשלב השני של הדיון ולא בשלב הראשון.
ז. מקום התלונה: אם יש מישהו מופקד על תקיפות מיניות בעבודתך ואת בוטחת בו – התלונני שם. אם יש לך כוחות לעשות זאת במשטרה – זה עוד יותר טוב.

אני מבקש לחזק אותך במקום בו את נמצאת, ואעזור לך כדי להציל עשוק מיד עושקו ולעשות טוב בעולם. אם את יכולה לדאוג לעצמך למישהי שתלווה אותך בתהליך הקשה הזה - יהיה לך הרבה יותר. יש גם קבוצות שעושות זאת בנאמנות ובשליחות ציבורית, כגון: קו חם לנשים במצוקה 24 שעות ביממה: 02-6730002

ניתן להשאיר הודעה בשרות הביפר ומתנדבת תחזור אלייך בהקדם:

03-6106666 מנוי מספר 23912



כל טוב

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות