שאל את הרב

הגאולה, החרדים וחבד

הרב צבי יניר הרב צבי יניר 21/09/08 10:32 כא באלול התשסח

שאלה

שלום רב.

אני מרגיש מבולבל מאוד עקב מלחמות פנים בין זרמי הציבור ה"דתי".

זה שנים רבות שאני מחפש את דרך האמת ביהדות. אני מגדיר עצמי דתי לאומי, אך אני לומד הרבה חסידות, ומקורב מאוד לחב"ד, ללא קשר למה שחושבים שהרבי היה או לא.

לאחרונה נתקלתי באתר בשם "האמת האבסולוטית", שבה מובאים רעיונות טובים ובדרך שכלית על קיומו של הבורא, התורה ועוד. דברים מבוססים וחיוביים מאוד.

התכתבתי עם בעל האתר, והוא מסר לי כי הוא היה דתי לאומי והתחרד, כיוון שמצא כי זו הדרך היחידה הנכונה שיש, שה"דת" הציונית-דתית לא השיגה את מטרתה, והיא המצאה חדשה שיותר קרובה לחילוניות. זה שאנחנו גרים במרכזי אוכלוסיה חילונים זה רע מאוד ואם אני לא לובש בגדים שחורים כמו שנצטוונו ע"י "גדולי הדור" אז אין הבדל בינינו לבין חילונים ועוד ועוד.

על חסידות חב"ד הוא שלח לי מכתב שכתב רב שאינני מכיר, ובו הוא כותב כי אפילו את הלא-משיחיסטיים אסור לצרף למניין:

http://hydepark.hevre.co.il/topic.asp?topic_id=2294399

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

אכן מאוד מבלבל ריבוי הזרמים בציבור הדתי. אין ספק שקשה מאוד לבחור. אני בטוח שהקב"ה לא יחשיב חיי טעות למישהו שמתוך חיפוש ובחירה בחר בדרך מסויימת. אך איני בטוח שמי שנולד לדוגמה חרדי ונשאר כך רק בגלל שהוא חי בחברה הזו , ימדד באותה צורה.
אם כבר מדברים על המצאה , אז ודאי שהקבוצה הליטאית בהתנהגותה בשנים האחרונות היא ההמצאה הגדולה ביותר ולא הציונות הדתית.
גם ביהירות שלהם, וגם בהרבה חולאים נוספים הקיימים שם, ע"ע יחס לעדות המזרח, יחס למלאכה, הריסת משפחת המקור לצורך חיתון הבת (סידור מלא) ועוד עיוותים נוספים.
לגבי חב"ד הוא כמובן מגזים. אני מסכים לגבי המשיחיסטים שאסור לצרפם למניין ולו מדין שוטה.
החרדים ודאי שלא ראויים לגאולה שהרי לא בטוח שהם כלל מצפים לה, הם כמובן אומרים תמיד ונזכה לבניין בעית המקדש וכו´, אך לא נוקפים אצבע כדי לקדם זאת, וגם כשיגיע המשיח הם הרי יאמרו חדש אסור מהתורה, אם אלפיים שנה הסתדרנו בלי משיח ובית מקדש, והתורה פרחה אז אפשר להמשיך להסתדר.
הדברים ארוכים ואין אפשרות למצות אותם במסגרת הזו.
ושתי הערות לבסוף. למרות כל הדברים החריפים שכתבתי, אין בהם כדי לומר שהציבור הדתי לאומי הוא מושלם. אין ספק שבחלקו הוא ציבור שמחפף במצוות, וגם בחלקו החרדל"י לא חסרים מגרעות כגון קיבעון מחשבתי. ככל שדרך מורכבת יותר היא גם מסובכת יותר לביצוע וקשה להיות מושלמים.
הערה שניה- כתלמידו של הרב קוק אני מאמין שלכל קבוצה בעם ישראל יש תפקיד, אחרת היא לא הייתה קיימת, ועם כל המגרעות של כל קבוצה אין ספק שלכל קבוצה יש את התרומה שלה ואת הדברים הטובים שניתן ללמוד ממנה. ולכן גם אם מישהו בחר בקבוצה 'הפחות אמיתית' ודאי שאין להגדיר את חייו כחיי טעות. כמובן שכל אחד מעדיף להיות בקבוצה הטובה ביותר והתורמת ביותר לעם ישראל.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות