שאל את הרב

הבדלה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 28/10/11 07:29 ל בתשרי התשעב

שאלה

שלום כבוד הרב.

אני בן 13.5 ממשפחה חילונית.

לצערי הרב, אמא שלי בכלל לא מחבבת את ההתחזקות שלי בזמן האחרון ואת שמירת השבת שלי, אז היא אסרה עליי ללכת למנחה של שבת וגם לא לעשות קידוש היום. כלומר, ללכת רק לערבית ושחרית בשבת אבל בערב היא לא מרשה לי ללכת. בד"כ בבית כנסת אחרי מנחה יש סעודה שלישית ואז ערבית של מוצ"ש ואז אני יוצא ידי חובה בהבדלה שם. אבל שאלתי אותה אם אני יכול לעשות הבדלה לבד אבל היא אמרה שגם זה אסור. הסברתי לה שאי אפשר לאכול בלי זה ובכל זאת היא לא הסכימה.

השאלות :

1) מה לעשות בקשר לכל הדברים האלה? זה ממש חשוב לי להיות בכל התפילות בשבת ואני לא רוצה להתפלל מנחה וערבית של מוצ"ש לבד. ממש חשוב לי לעשות הבדלה וגם אני רוצה לעשות קידוש היום ולא תמיד יש שמחה בבית כנסת ועושים. האם זה בסדר לא לעשות קידוש היום והבדלה? מנחה וערבית של מוצ"ש אתפלל ביחיד. אבל בבקשה תגיד לי כבר מה לעשות? אני כבר רגיל לתשובות של "תנסה לשכנע אותה" אבל זה פשוט לא עוזר. ואני גם לא יכול לעשות בסתר קידוש היום והבדלה. אחת מהסיבות שהם לא רוצים לעשות זה חיסכון ביין.

2) ממתי אפשר להתפלל ערבית של מוצ"ש ביחיד? אם שבת אצלי יוצאת ב-17:30 אפשר להתחיל ב-17:20 או לא? ובד"כ אני מתפלל במרפסת כי אין בכלל אור בחדרים בשעות כאלו, אז אולי אפשר להתחיל עם יציאת השבת, להדליק את האור ולהתפלל ערבית? או שאסור כי עוד לא אמרתי 'אתה חוננתנו'? שבוע שעבר התפללתי במרפסת בחושך גמור וכמעט לא הבנתי את המילים.

כבוד הרב, אני ממש נואש. זה כבר לא כיף לשמור שבת כשלא מתפללים את כל התפילות בציבור ושאני לא עושה את חלק ממצוות השבת. על מה אפשר לוותר ועל מה לא? אשמח לייעוץ לפני כניסת שבת.

תודה,

אבישי.

תשובה


שלום וברכה

ראשית, ברוך הבא.

תהליך ההתחזקות שלך, והקשר שלך עם אמא שלך – שניהם חשובים מאוד. לכן כדאי מאוד ללכת צעד אחר צעד, ולא לעשות דברים שיקשו – לא על החזרה בתשובה ולא על הקשר עם אמא שלך.
אם בנתיים אתה לא יכול ללכת למנחה ולערבית – המתן עם זה כמה זמן. לאחר שאמא שלך תראה כי ההתחזקות שלך אינה מכוונת נגדה, אינה הופכת אותך לעצוב יותר, אינה פוגעת בה ואינה משגעת את הבית – יש בהחלט אפשרות כי בהמשך הדרך היא תסכים.
לגבי הבדלה. ראשית, אתה אומר בתפילת שמונה עשרה של מוצאי שבת "אתה חוננתנו", וזה כמובן חלק גדול וחשוב של ההבדלה. שנית, אם אי אפשר לעשות הבדלה על יין – אפשר לעשות על משקה חשוב אחר, כמו בירה, או מיץ ענבים (לא מיץ פז אלא תירוש) וכדו'. נסה לקדם את זה.
כדאי להתפלל שבת לאחר יציאת השבת לפי הלוח. אם אתה צריך אור, אתה יכול לומר לפני התפילה – ברוך המבדיל בין קודש וחול – ולהדליק אור, ואז להתפלל.

אל תהיה נואש. להפך, היה שמח שאתה הולך בדרך נכונה, והיה שמח על כך שאתה לא קורע את הקשרים שלך עם אמך, וכך טוב ללכת בשמחה.


כל טוב

כתבות נוספות