שאל את הרב

האם רק יהודים זכאים לעולם הבא?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 23/01/06 15:12 כג בטבת התשסו

שאלה

ידיד שלי שאל אותי את השאלה הבאה: מי הם האנשים הזכאים להכנס לעולם הבא, ז"א האם יהודים בלבד?!

מה בדבר אנשים גויים שעשו מעשים הומניים,לדוג':גרמניים שהצילו יהודים בשואה תוך סיכון עצמם ומשפחתם?

אשמח אם תענו לי בהקדם האפשרי, ותודה מראש!

תשובה

שלום רב

לאמיתו של דבר, אין ביכלתינו לדעת את השכר לעולם הבא. אמנם באופן כללי שמעתי ממרן הרב שפירא שליט"א ש´בשמים לא מתקמצנים´, וכן בדברי הרמב"ם (מלכים ח, יא) מפורש כי גוי ששומר על שבע מצוות בני נח זוכה לעולם הבא. אבל איננו יודעים את הפרטים לאשורם.
אכן, מה שחשוב לנו הוא לא העולם הבא אלא העולם הזה, כלומר איך מוטל עלינו כיהודים לנהוג עם אותם גוים. התשובה לשאלה זו ברורה ופשוטה. מידת הכרת טובה היא מידה מאד מאד יסודית ובסיסית בעבודת ה´. עלינו להכיר טובה לכל מי שעושה איתנו חסד ובודאי למי שהציל חלק מבני עמינו. לדברים אלו נוסיף מקורות מפורשים מגדולי ישראל:
כותב הרד"ק: "אבל בודאי אם עושה הגוי חסד וטובה עם ישראל חייב לעשות הישראל גם כן עמו חסד ולהיטיב לו". (פירושי רד"ק על התורה דברים כג כא). וכן כותב בעל ספר חסידים: "אם יש נכרי שעשה טובות ליהודים יכולים לבקש להקב"ה שיקל בדינו".(ספר חסידים תשצ).
כותב השל"ה על יוסף במצרים: "צריך אדם שלא להיות כפוי טובה וישלם טובה תחת טובה ואפילו לגוי הכומרים של מצרים עשו טובה ליוסף... על כן עתה גם כן הטיב עמהם". (של"ה ב דף שיג ב). ר´ משה פיינשטין פוסק שמותר "לעשות בענקעט [סעודה] לאיזה נכרי שעשה טובה לבני העיר להכרת טובה על מה שעשה להם" (שו"ת אג"מ יו"ד ב קיז).
ולסיכום נביא מדברי מרן הרב קוק זצ"ל: "טבע עם ישראל הוא להיות מכיר טובה למטיביו, מעולם לא עשה רעה למי שעשה לו טובה מבני אדם". (מדבר שור הדרוש הכ"ב)

טוביה
tsbias@actcom.co.il

כתבות נוספות