שאל את הרב

האם לנסות ולהשפיע על בחור שהייתי איתו בקשר לחזור בתשובה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 28/06/07 22:59 יב בתמוז התשסז

שאלה

שלום רב..

אני בחורה בת 17, בשנה האחרונה ב"ה זכיתי לחזור בתשובה. אני מבית חילוני לגמרי.

בשנה שעברה (בכיתה י'), הייתי בקשר עם בחור בגילי (כמובן חילוני). היינו יחד שנה, ורק חודש אחרי שנפרדנו חזרתי בתשובה בלי קשר אליו בכלל.

אני יודעת שהוא רצה לחזור לקשר ממש מייד אחרי שנפרדנו, ובמהלך השנה הוא ניסה לדבר עם אחותי ועם חברים ע"מ לחדש את הקשר בינינו. כל זאת, למרות שהוא יודע שחזרתי בתשובה (הוא רואה אותי בביה"ס בחצאיות כל הזמן).

אגיע לשאלתי..

אני מרגישה שאני ממש יכולה "לגרום" לו לחזור בתשובה. זה נשמע אולי מוזר אבל יש לי השפעה רצינית עליו..

האם זה מוסרי בכלל להחזיר אותו בתשובה?

האם יכול להיות מצב בו הוא חוזר בתשובה מתוך אינטרס להיות קרוב אליי, ואז זה יהפוך להיות אמיתי יותר? מתוך שלא לשמה ייצא לשמה?

מה כדאי לעשות?

בתודה,

פז.

תשובה

שלום לך.

מסתבר שזה מחמם ת'לב כל פעם מחדש לראות ולהיתקל בבנות כמוך, ששוחות כנגד הזרם ולמרות שהיו לך את כל הסיבות שבעולם להמשיך בשגרת חייך ואני מניח שאם היית באמת בוחרת לא לעשות כלום, אף אחד גם לא היה בא אלייך בטענות,למרות זאת בחרת להתקרב לקב"ה וללכת עם האמת שלך.

יישר כוח ענק!!

אז אז האם זה מוסרי בכלל להחזיר אותו בתשובה?

אם תראי את חבר שלך טובע, זה ייחשב בעינייך כמוסרי לבקש ממנו לא לטבוע?

את ברוך ה' זכית, טעמת מהדבר המדהים הזה שנקרא יהדות, את בטוחה אני מקווה שזו גם הדרך הנכונה, אז מהבחינה הזו, כל אדם באשר הוא אדם שאת יודעת שיש לך השפעה עליו, נראה לי שלא רק שזה מוסרי אלא שזה גם מחובתך הבסיסית ביותר לגרום לו להגיע לאותו מקום שאת נמצאת בו עכשיו.

האם את יכולה לעשות את זה באמת במובן המעשי?
האם את כבר בשלה להשפיע עליו ואין חשש שבמקום שאת תשפיעי עליו, תמצאי את עצמך מושפעת, זו כבר שאלה אחרת.
אבל בגדול, לא נראה לי שיש דבר יותר מוסרי בעולם מלהאיר למישהו או מישהי את הדרך.

בדרך כלל מביאים לעניין ההשפעה את משל הקידוש של שבת:
העיקרון עובד כמו מזיגת היין לתוך הכוס:
רק מתי שהכוס מלאה בעצמה ,גדושה,רק אז היין, הפנים שלה זולג החוצה ומחיה גם את התחתית...זהו פחות או יותר העיקרון על רגל אחת.
גם הרב דוד גרוסמן ממגדל העמק שידועים הסיפורים עליו, איך שהוא חיפש נשמות בזבל, גם הוא עשה זאת אחרי שהיה בטוח שהוא באמת בנה את עצמו בצורה כזו שאין חשש שיינזק.

לעניין השאלה השנייה, האם אין מצב שהוא יחזור רק מתוך אינטרס להיות קרוב אלייך?

האמת שזה דווקא נשמע לי מאוד הגיוני, ונראה לי שעל זה אפשר לומר 'ממה נפשך' (ביטוי תלמודי שאומר, איך שלא תסתכלי על הדבר, בסוף תגיעי לאותה מסקנה...פחות או יותר)
כלומר, אם הוא צריך רק אותך בשביל להתחזק, אז כנראה שההתחזקות שלו לא מגיע מהמקום הנכון, בבחינת התחזקות התלויה בדבר ואם הוא באמת רוצה להתחזק, אזי הוא לא צריך אותך והוא יתחזק גם בלעדייך.

אלא את שואלת, האם לא כדאי שבהתחלה הוא יתחזק בגללך, מתוך שלא לשמה מתוך תקווה שבסוף הוא ייתפס באמת לרעיון וימשיך כבר בעצמו?

אז בתור רעיון זה נשמע באמת אחלה רק שנראה לי יש כאן כמה גורמים שמסבכים את המצב.

פשוט שאני מנסה לתאר לי איך ובאיזו צורה תוכלי לשכנע אותו באופן מעשי מבלי שתבנו לכם פארק מטורף של פיתויים...עם מגלשות ואומגות וכו'...זה נהיה לי קצת קשה.

פתאום תמצאי את עצמך מעבירה לו שיעורים חוצבי להבות על 'תורה משמיים' ו'מעמד הר-סיני' ואלמלא השעה הייתה שתיים בלילה והייתם שניכם לבד, זה היה באמת יפה, רק שאף אחד לא הולך להמציא מחדש את הגלגל והדרך לגיהינום באמת רצופה בכוונות טובות ובמתוך שלא לשמה.

לכן מבחינתי, כדאי לך ללכת לרב או לרבנית, מישהי שאת בקשר איתה, ולשאול איך באופן הכי מעשי תוכלי להשפיע עליו מבלי להכניס את עצמך, אותך ואותו לדילמות וניסיונות ויצא שכרך בהפסדך.

מה שכן, את יכולה להמליץ לו ללכת לשמוע שיעורי תורה, לדבר עם רבנים.

נכון, אני מניח שזה פחות יקרוץ לו לשמוע שיעור מרב מאשר לשמוע שיעור ממך, אבל...מצד שני, אם הוא באמת ירצה להרשים אותך אני מניח שהוא יסכים גם לזה.

בגלל שהשאלה די זועקת בין השורות:
'מה בסוף אמור לצאת מכל התהליך הזה, בין שניכם...' שזה כבר נושא אחר לגמרי שקשור אומנם ישירות לשאלה הראשונה שלך, אני באמת ממליץ לך להיקשר לאישיות תורנית, רב, רבנית שתנחה אותך במובן היותר מעשי שיש.

תמשיכי להתחזק ואי"ה אני בטוח שתוכלי להוציא את השאיפות הגבוהות שלך ולממש את האושר שלך בצורה הטובה ביותר שיש.

רק טוב,בשורות טובות

אבינועם
avinoam811@gmail.com

כתבות נוספות