שאל את הרב

האם יש מקום לרב הומוסקסואל אורתודוקס?

חדשות כיפה הרב חיים בריסק 03/11/10 11:16 כו בחשון התשעא

שאלה

שאלה שאני מרגיש שנוטים לטאטא ולהתעלם ממנה.

בתודה מראש.

תשובה

שלום וברכה!

כדי לענות על שאלתך צריך להבין מיהו רב ומה תפקידו ואילו סוגי הומוסקסואלים קיימים.

נתחיל מההגדרה של האחרון.

כאן עלינו להתייחס לאדם המממש את הנטייה ואדם העומד מול יצרו ולא מממשו. הראשון עבריין הפועל בניגוד לציווי התורה הנצחיים. אך זה שרק בעל הנטייה ולא מממש אותה בפועל, בין אם הוא מתנזר מיחסי אישות לגמרי בין אם הוא חי עם אישה, מקים משפחה ומתייסר, אינו עבריין כי התורה לא אסרה נטייה, היא אסרה ממוש של הנטייה. חלוקה זו תשמש אותנו בהמשך.

עתה נעבור להגדרת הרב ותפקידו. מקובל להבין שרב זה מעביר שיעורים, יודע הרבה מקורות ויודע לפסוק הלכה. אך זו ראיה מצומצמת ביותר של הגדרת רב ותפקידו. רב בראש ובראשונה הינו מדריך רוחני של עם ישראל, אדם הנותן בהליכותיו, בקיום ההלכה, בחינוך בתוך ביתו, בזוגיות, ברוחניות, ביושר וכו' דוגמה אישית לקהילתו, שכונתו, עירו וכן הלאה ע"פ התפקיד המוטל על כתפי הרב. רב הוא "רועה" של עם, דואג לו, מנהיג אותו במעלות הקדושה והטהרה מתוך אהבת הבריות וקבלת כל אחד ואחד בסבר פנים יפות. רב נותן לאנשים מענה רוחני בכל סיטואציות של החיים.

אדם שמעביר שיעורים ויודע הרבה תורה עדיין לא נקרא רב, אלא הגדרתו היא תלמיד חכם ואין זה משנה מה רמת גדולתו. ברם , גם מעביר שיעורים צריך להעביר תוכן תורני טהור ונקי ולא לחיות בסתירה עמו, כל שכן לא בהתנהגות פומבית מוצהרת.

תפקיד נוסף של רב הוא פסקי הלכה. ברם, מלבד ידע תורני רחב הרב חייב סיעתא דשמיא כדי להורות הלכה ולא לטעות .ובשביל זה הרב צריך להיות בראש ובראשונה אדם שכל הזמן מזכך את עצמו מבחינה רוחנית ושואף כל הזמן להעלות במעלות הקדושה ולהתרחק מן העברות, לתקן מידותיו וגם להיות רב של קהילה המקובל עליהם.

מכאן אנו מגיעים למסקנה יש מקום להומוסקסואל תלמיד חכם בעל ידע תורני רחב אם ילמד מספיק, אך לא רב. הרי אם הוא מממש את הנטייה, אז הוא עבריין ואפילו אם יהיה בקי בכל הש"ס ופוסקים יישאר רק בגדר של חמור נושא ספרים כי התורה לא נכנסה אל לבו פנימה ולא משפיעה עליו וכל הידע שלו רק ידע אקדמי ותו לא. אם הוא אדם שלא מממש את הנטייה ולא נותן לה לכפות עליו לעבור על איסורי תורה ועומד בניסיון הקשה הזה, הוא יכול להיות תלמיד חכם גדול ואפילו להעביר שיעורים במידה והוא לא מראה בהתנהגותו את נטייתו (אחרת יש בעיה חינוכית בסתירה בין בן אדם המדבר לבין תפיסתו המנוגדת לרוח התורה ולדברים שהוא מעביר), אך גם במקרה זה לא יכל להיות רב כי חסרה דוגמה אישית לכל הפחות בהתנהלות בזוגיות ובמשפחה, בחינוך ילדים וכד'. וזה בלי לדבר על תפקודו כמורה רוחני של הקהילה בכל הנושאים ע"פ דרכי התורה. הרי האיך אדם כזה יוכל לייעץ למישהו משהו בעניין הזוגיות, שלום בית, יחסי הורים וילדים וכד' בלי לחוות באמת את כל הנ"ל וכל שכן כאשר יש ל"רב" תפיסה הפוכה,בעקבות נטייתו, מאשר תפיסתם של רוב בני אדם.

מקווה שסיפקתי תשובה לשאלתך. במידה ותרצה לשאול עוד, אתה מוזמן תמיד.

בברכה,

חיים בריסק

כתבות נוספות