שאל את הרב

האם חללתי שבת ?

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 01/03/07 23:07 יא באדר התשסז

שאלה

שלום!! אני בת שש עשרה ויש לי שאלה שממש מפריעה לי.. שאלתי אתכם את השאלה הזו, אך לא זכיתי לתשובה.. אני מאד אשמח אם תענו לי הפעם כי זה ממש מפריע לי..

לפני כמה שבתות אכלתי עוגה שהיה בה קיסם.. אמרתי לעצמי שבטח אין דרך להגיע לעוגה בלי לשלף את הקיסם ולכן הוצאתי אותו..- ועשיתי את זה בלי מחשבה, לא עצרתי שניה לחשוב אם יש דרך (ובלב נראה לי שידעתי שאולי יש.. כאילו עשיתי את זה בצורה מהירה בלי לחשוב) אח"כ ממש התחרטתי על כך.. כי הבנתי שמובן שהיה דרך,היה אפשר לאכול מסביב והוא היה נופל או לשלוף אותו עם עוגה..(כשהוצאתי אותו היה דבוק בו קצת עוגה, אבל ממש מעט.. הוא ברובו היה נקי)

אני ממש מפחדת שעברתי על בורר במזיד כי ידעתי את ההלכות העונש וכו'..

אז האם עברתי? ואם ח"ו כן מה אני צריכה לעשות כדי לשוב בתשובה על כך? ואיך?

יש לי שאלה נוספת- אין עונש בידי שמיים לפני גיל עשרים- מה הכוונה? האם כשאדם עושה עבירה לפני גיל עשרים היא "נשמרת" לו ואחרי גיל עשרים הוא נענש, או רק עבירות שענשם בידי שמיים שהוא עושה אחרי גיל עשרים הוא נענש עליהם??

תודה רבה.. וישר כח על כל עבודת הקדש שאתם עושים באתר, למדתי ממנו המון!!

תשובה

שלום וברכה
ראשית, להירגע. לא עובדים את הקב"ה בצורה כזו של לחץ פנימי וכעס וחששות. את הקב"ה עובדים בשמחה, וזאת בלי לפגוע בניסיון המתמיד לקיים את כל המצוות במלואן.
ועכשיו לעצם העניין,
א. כלל לא ברור שעברת על דיני בורר מדאורייתא. לדעת חלק מהפוסקים הקיסם והעוגה לא מעורבים זה בזה, כי זו לא תערובת ועל כן אולי בכלל מותר. בוודאי כשזה דרך אכילה. תוכלי לראות שאפילו השמירת שבת כהלכתה כתב שמי שאוכל דגים ומוציא את העצמות בדרך רגילה יש לו על מי שיסמוך.
ב. זה בוודאי אינו מוגדר כמזיד.
ג. בכל מקרה, כדאי לתקן. ואיך מתקנים ? מחליטים לעבור שוב על דיני בורר בשמירת שבת כהלכתה או בספר שנקרא "מנוחת אהבה" ועל ידי כך הופכים את הנפילה להמראה.
ד. אנחנו לא יודעים את הכללים של עונשים בשמיים. יותר טוב לא להתעסק עם עונשים, כי אם עם אהבת ד' ויראת ד' מצד עצמם.

כל טוב

כתבות נוספות