שאל את הרב

האם היוונים בחנוכה היו רשעים

חדשות כיפה חברים מקשיבים 25/12/06 18:10 ד בטבת התשסז

שאלה

הרי הם גדלו על התרבות היוונית ומדוע הם שונים מתינוק שנשבה.

ויותר מזה - איך אפשר לבוא בטענות לרשעים אחרים (אפילו נאצים) שגדלו על ברכי השנאה ליהדות וטפטפו להם כל הזמן שהיהודים גורמים נזק לאנושות.

וכל מילירדי האנשים שחיים באמונות אחרות האם אפשר לבוא אליהם בטענה שהם לא מאמינים בה' אלא באמונה שעליה גידלו אותם, האם באמת רק לחסידי אומות העולם יש איזה שהוא שכר בעולם הבא?

תשובה

שלום לך,

1. קודם כל, התרבות היוונית, מבחינתה, כלל לא סותרת את היהדות. תרבות שיסודה עבודת אלילים (להבדיל מתרבות מונותיאיסטית) מקבלת את כל שאר הדתות, שהרי לשיטתה אין אמת מוחלטת ואין אל אחד, ואין שום בעיה מבחינתה שלישראל יהיה אלוה אחר. לכן בעולם העתיק בכלל לא היו מלחמות דת. אנטיוכוס בעצם עשה דבר מאד מאד חריג בזמנו (אם אינני טועה הוא היה הראשון בהיסטוריה שנלחם בדת כלשהי) והחליט שהאזרחים של המדינה שהוא כבש יעבדו אלילים. באמת, כל עוד היונים לא כפו את דתם עלינו, לא פתחנו במלחמה יזומה נגדם.

2. אני לא כל כך מבין את המושג של ´לבוא בטענות´. קודם כל, כל מי שהוא אויב שלנו אנו מצווים להלחם בו עד חרמה. זה ממש לא משנה לי אם המחבלים המתאבדים צודקים מבחינתם או לא, ואם החיילים הסורים צודקים או לא. הם באים להשמיד אותי, ולכן התגובה שלי היא מלחמה. מלבד זאת, אני לא יודע אם הם גודלו על הטענה הזו, נראה לי שנוח היה להם להאמין בכך, וזו התביעה המוסרית נגדם – מדוע הם בחרו בפתרון הנוח – להאשים את היהודים בהכל, במקום לבחון את בתמונה לעומקה ולהבין שהיהודים רק קידמו את העולם ולא גרמו לו נזק?

3. אכן הרמב"ם פוסק שרק לחסידי אומות העולם יש חלק לעולם הבא. אין לנו יכולת להעריך ולבחון את כל באי עולם ולדעת איזה שכר או עונש מגיע לכל יחיד ויחיד, אבל אנחנו בוטחים בה´ , ´אל אמונה ואין עול´, שכשהוא דן את כל באי עולם, הוא דן אותם בצדק וביושר. הנצי"ב בהקדמתו לספר בראשית מדגיש שהאבות נקראו ישרים מפני שהתנהגו ביושר אפילו עם עובדי ע"ז היותר שפלים.

4. כל זה מצד ההוה, אבל אנו מתפללים כל יום ומצפים שלעתיד לבא "יכירו וידעו כל יושבי תבל כי לך תכרע כל ברך תשבע כל לשון וכו´"

כל טוב


טוביה

tsbias@actcom.co.il



כתבות נוספות