שאל את הרב

דיני מעשרות

חדשות כיפה הרב מאיר צוקרמן 02/10/11 16:13 ד בתשרי התשעב

שאלה

שלום לרב! ותודה על הקדשת זמנך לשאלתי.

אני בת 16 וב"ה אני עובדת ומרוויחה כסף, רובם מבייביסטירים, או מעבודות בחופש וכד'. אני יודעת בוודאות שכל אחד חייב לתת מעשר מהרווחתו, שהרי הכל מאת ה'.

אך המצב שלי הוא אחרת, כיון שאני יודעת מה מצבם הכלכלי של הוריי, וזהו מצב קשה מאד, לכן אני נאלצת לקנות מכספי האישי דברים שכל ילדה בגילי הוריה היו נותנים לה את הכסף לעשות זאת. למשל לקניית בגדים בשבילי, קניית ספרי לימוד, כסף ליציאות ואף טיולים עם ביה"ס, מחנה, מתנות לימי הולדת, ואפילו על מנת לקנות דברים לבית כגון רהיטים, תיקונים ועוד..

אז רציתי לדעת האם יש אפשרות כזו שאני כן אמשיך לתת צדקה,כמובן, אך לא כשווי המעשר של מה שהרווחתי, על מנת שאת הכסף הזה אוכל לשמור ולהשתמש בו לדברים הנ"ל ובע"ה במהרה כשלא אצטרך זאת אביא מעשר כדת וכדין כפי שציוונו הקב"ה.

תודה רבה! וגמר חתימה טובה!

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום לך, נערה מקסימה.
כל יהודי חייב לתת צדקה. שיעור הצדקה מורכב משני דברים: צורך ה"עני" (ה"נזקק") ויכולת הנותן.
אף אחד לא חייב לתת לכל העניים שבעולם צדקה, וגם לא את כל מחסורו של העני לכל חייו. אלא, כפי שכתבתי- לפי יכולת הנותן.
"מעשר" כספים הוא מידה שקבעו אותה חכמים, ואין היא מחייבת כמו מצווה מדרבנן. זו המלצה והדרכה טובה.
במקרה שלך, שאת מרוויחה כסף, ומשתמשת לצרכים הבסיסיים ביותר שלך, צרכים אותם, בדרך כלל, נערה אחרת מקבלת מהוריה, אני רוצה ראשית לברך אותך על בגרותך, ועל האחריות שאת נוטלת על כתפייך. ולכן כתבתי למעלה "נערה מקסימה", כי אני באמת באמת חושב שאת מקסימה.
אם ההורים שלך זקוקים לדברים מסויימים, ואינם רוכשים אותם לעצמם, בגלל מצבם הכלכלי הדחוק, הרי שאת יכולה לקנול להם דברים אלה, ובכך את מקיימת מצוות "צדקה". (דוגמא: אם ההורים היו רגילים בשנים טובות יותר לאכול בחג בשר בקר, ועכשיו אינם קונים בשר בקר בגלל מחירו הגבוה- קני להם לחג בשר בקר) אני מדגיש: דברים בשבילם, ולא דברים בשבילך. שכן לפי ההלכה ההורים שלך אינם חייבים לתת לך את הוצאות המחיה שלך (חיוב הורים בהוצאות המחיה של ילדיהם הינו עד גיל מוקדם הרבה יותר משלך) וממילא- אם את רוכשת לעצמך ספר לימודים, אין זה "צדקה", אלא- לפי ההלכה- כמו שכל מבוגר עובד, ומרוויח, וקונה לעצמו בגדים, אוכל וכו'. אבל אם את קונה להורים שלך- זו ממש ממש מצוות צדקה, ויותר מכך: חז"ל לימדו אותנו "עניי עירך קודמים", ובוודאי עניי המשפחה הקרובה, כמאמר הנביא ישעיהו "מבשרך לא תתעלם".
שנה טובה וחג שמח.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות