שאל את הרב

דינוזאורים בריאת העולם

חדשות כיפה הרב דב ברקוביץ 12/10/08 21:27 יג בתשרי התשסט

שאלה

בס"ד

שלום רב הרב.

כנער דתי בישיבה תיכונית, נתקלתי לא פעם ולא פעמיים בשאלות כאלו או אחרות בנושא אמונה. ישנם שני שאלות שמאוד חשוב לי לשאול אותן. תודה רבה.

1.למה אלוקים ברא את העולם? ישנה סיבה חשובה לכך?

2.דינוזאורים-

ע"פ היהדות, דינוזאורים לא היו קיימים. שכן, ע"פ הסיפור שלהם הם היו קיימים לפני מיליוני שנים והעולם נברא רק לפני תשס"ט שנים. אז כאן מתחילה הבעייה: לפי ממצאים בשנים האחרונות, ניתן לגלות שנמצאו המון הוחכות לקיומם של הדינוזאורים עלי אדמות. אז איך זה מסתדר בדיוק עם היהדות או סיפור בריאת העולם?

בברכת חג שמח,

ציון.

תשובה

שלום ציון,

סליחה אל האיחור בתגובה. לא עסקתי בענייני מחשב כמה שהיה אפשר בחג.
תודה על השאלות היפות שלך. חשוב לברר שאלות כאלו כאשר הן עולות, מתוך העמקה ומתוך חיות האמונה.
1. אי אפשר לדעת בבירור למה אלוקים ברא את העולם. הרי האדם אינו מסוגל לעמוד על עומק דעתו וחכמתו של ה', על אחת כמה וכמה בנושא מקיף הכל כמו הנושא הזה. ובכל זאת ה' נתן לנו לב לדעת ולחקור, וניתנו תשובות שונות לשאלה זו על ידי גדולי המחשבה והאמונה לאורך הדורות.
יש מי שסובר שמהותו של ה' הוא הטוב, ותכונה בסיסית של הטוב היא להיטיב. על כן ברא את העולם כדי להיטיב עם הבריות בכך שהוא נותן להם חיים. יש מי שסובר שה' שכולו אור ביקש לברוא עולם שיש בו ערבוביה של אור וחושך, כדי שיווצר אור מיוחד, אור היוצא מתוך החושך. מה שמשותף לכל הדעות הוא שהבריאה הייתה מעשה חופשי של רצון הבורא והיא כולה חסד ואהבה, מה שמתמצה בהשלמת הבריאה על ידי יצירת עם ישראל והורדת התורה לעם בהר סיני כדי שנוכל להתבונן בחכמתו וללכת בדרכיו. ברור לנו שדרכי ה' הם חסד ורחמים, צדקה ומשפט - וככל הנראה העולם נברא כדי לממש דרכים אלו המציאות. בעומק של הבנה זו אנו משיגים שה' רצה שהעולם יצליח לקיים את תיקונו מתוכו ולא רק בפעולה של אלוקים מבחוץ. זהו תפקיד האדם הנברא בצלם.
2.כבר כתב הרמב"ן בפירושו לפרק א בספר בראשית שאין הכרח להתייחס לששת הימים של הבריאה כימים של 24 שעות, אלא כרובדי בריאה ההולכים ומתהווים אחד מהשני לאורך זמן ממושך. השימוש בימים על פי זה הוא לתת תמונה של הבחנת חדה בין רובדי המציאות. לאמתו של דבר הבודק את שלבי התהוות החיים על פי המדע היום ימצא שהתיאור של הבריאה בפרק א מאוד מתאים לתיאוריה המדעית הקיימת היום אודות התהוות החיים. יתכן ש"התנינים הגדולים" שנבראו בשלב המתואר ביום החמישי הם הדינוזארים. גם יתכן שעל פי המדרש שהקדוש ברוך הוא ברא עולמות והחריבן יש להתייחס לקיום הדינוזארים כאל יצורים שחיו באחד העולמות הקדומים שנחרבו. הרי אנו יודעים היום שככל הנראה נפילת מטיאור או כוכב שביט הביאה להכחדת כל המינים של אותה תקופה - כולל הדינוזארים.
העיקר הוא שתיאוריות מדעיות ככל שהן מבוססות על מחקר שיטתי אינן מסוגלות לקבוע בודאות עובדות בתחומים אלו. נהפוך הוא - יש להניח שבעוד דור או כמה דורות תהיה תיאוריה חילופית, גם משכנעת, לגבי שאלת זמן העולם והיצורים שבו. לעומת זאת יסודות התורה עמדו במבחן הזמן לאורך אלפי שנים והם גם היום לנו לעוגן לחיים החדשים שלנו כאן בארץ.
בברכה, ותמשיך לשאול ולהעמיק את אמונתך, דוב ברקוביץ

כתבות נוספות