שאל את הרב

דחוף...

הרב צבי יניר הרב צבי יניר 07/09/07 15:05 כד באלול התשסז

שאלה

ניסיתי לשאול ביום שישי שעבר אך כנראה השאלה לא נשלחה... וכעת דחוף לי לדעת..

אני מתארחת הרבה אצל החבר שלי משפחתו שומרת שבת וכשרות אך לאחרונה גיליתי שאת ארוחת ליל שבת אימו משאירה בתנור הדולק ומכבה אותו סמוך להגשה לשולחן -כלומר תבשיל שכרוך בחילול שבת היא בקשה שלא אזכיר זאת לפני בעלה שיכעס מאוד...

האם מותר לי לאכול מזה? אני בבעיה מכיוון שאם אסרב לאכול מזה היא תבחין ותדע למה ואנני רוצה להכריח אותה לשנות סדרי חיים בגללי וגם אני בטוחה כי הדבר ירגיז אותה . אני רוצה להעכיר יחסים עם חמתי לעתיד וגם אינני רוצה לחלל שבת או לעבור על דיני כשרות.

תשובה

מבחינה הלכתית נטו כל הפעולות שגרמו להכנת התבשיל היו לפני שבת. החילו שבת קשור לכיבוי אך גם בלעדיו האוכל היה בדיוק באותו טעם, ולכן מותר לך לאכול מהתבשיל.
השאלה היא האם זה חכם לנהוג כך. מה תעשי כאשר היא תהיה באמת חמותך (אני מקווה שלא חמתך...), גם לא תאמרי כלום, זה יוכל להמשיך גם לדברים אחרים שהיא תחשוב שמבחינתך אין בעיה שהיא תחלל שבת עבורך.
תחשבי האם את לא יכולה בשיחה ה4 עיניים לבקש ממנה לכבות את התנור בזמן הדלקת נירות או שמישהו שלא הדליק נרות יכבה 5 דקות לפני השקיעה את התנור.והאוכל ישאר עד לסעודה בתנור (הוא ישאר חם, זה בדוק, כך עושים בכל צה"ל)

כתבות נוספות