שאל את הרב

דחוף ביותר - ההתעלמות מהציבור במועצה הציבורית של הבית היהודי

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 21/12/08 10:44 כד בכסלו התשסט

שאלה

הרב שלום!

קראתי בעיתון כי המועצה לא רק שלא התחשבה בעמדת הציבור שהצביע באתר האינטרנט של מפלגת הבית היהודי, אלא שהיא אף לא ידעה את התוצאות.

מאחר שראיתי שכב' הרב עונה על שאלות הנוגעות לבית היהודי, אבקש להפנות לרב שאלה דחופה, הנוגעת לרב ולכלל חברי המועצה. כיהודים, וכאנשים המסמלים את התורה והמצוות, אבקש לשאלכם (חברי המועצה, והרב בפרט) מספר שאלות:

1. האם אין זו רמיה גדולה, כאשר מקודם הובטח שיתחשבו בעמדת הציבור (כמדומני שבשיעור של 20 אחוזים), ואחר כך מתעלמים מהם לחלוטין?

2. במה הדברים שונים ממעשהו הנפשע של אריק שרון, אשר עשה את משאל המתפקדים, אך מאוחר יותר התעלם מתוצאותיו, וכל הרבנים גינו אותו על כך?

3. האם אלו לא בדיוק הדברים שעלולים כעת לגרום לפילוג? כך לדוגמא, קראתי כי ההכרעה שזבולון אורלב יהיה במקום השני ואורי אריאל בשלישי נפלה על חודו של קול. האם לא היה מקום כאן להביא את עמדת הציבור לידי ביטוי (כאשר ע"פ דברים לא רשמיים שנכתבו בעיתון בשבע, אורי אריאל הוביל שם על אורלב)?

4. האם אין זו גניבת זמן של האנשים הרבים שטרחו והשקיעו? אשתי, לשם הדוגמא, ישבה וקראה את קורות חייו של כל אחד ממאה המועמדים שפורסמו באתר. היא אמרה לי שאחרת היא מרגישה שהיא עושה מעשה לא אחראי, ומועלת באמון המועמדים. והנה, שעתיים ההשקעה ירדו לטמיון, כאשר רק שני אנשים (שעמדותיהם המתונות ידועות לכל, והם תומכים בעקירת יישובים בסיטואציות מסוימות) - עמידרור ומור יוסף, יודעים את ההצבעה.

5. האם יהיה מה להלין על מי שיתקוף כעת את הבית היהודי על אובדן האמון בה, ויבחר להקים מפלגה חדשה? האם לא כדאי שגם כעת תיבדקנה התוצאות, ואולי יעשו שינויים מסוימים ברשימה, כך שימנע פילוג, אשר במיוחד לאו פרשיות השבוע הוא מסוכן ומעציב?

השואל בדאגה לאחדות המחנה,

בברכת מועדים לשמחה

תשובה

שלום וברכה

מה שמבטיחים לציבור חייבים לקיים. אני התנגדתי מלכתחילה להבטחה הזו, בשל חוסר האמינות המשווע של האינטרנט, ובשל "מפקד הארגזים הוירטואלי" שהוא יוצר, אולם מה שמבטיחים חייבים לקיים.
לצערי, זה לא קוים.
הבעיה העיקרית שהביאה לכך הייתה כשל טכני נורא במערכת. אפילו אני, שלא עסק כל כך בפעילות (בעיקר בשל העובדה שבאותו זמן התכנסה ועדת סל התרופות) קבלתי פניות רבות מאוד על חוסר יכולת להיכנס למערכת, על כך שמועמדים מסוימים עלו הרבה לפני מועמדים אחרים וכדו'. לאמור: הועדה הייתה כנראה בין הפטיש והסדן – הרצון לקיים את ההבטחות לבוחר, וחוסר יכולת לעשות זאת כיוון שמשמעות הדבר הייתה להתייחס לתוצאות רחוקות מאוד מדעתו של הבוחר. במצב זה לא הייתה לא אפשרות אחרת אלא להתעלם. כואב לי מאוד על כך.

אני לא רוצה להיכנס לדיון הספציפי בין אורלב לאריאל. לדעתי, בכלל לא היה צריך לעבוד בתוך הועדה בדרך של "פריימריז" של חברי הועדה, אלא היה צריך לקיים דיון מפורט וחשוף ולהגיע להסכמה מה יועיל יותר לרשימה. כאמור, בשל העובדה שכמעט ולא הייתי שותף בדיוני הועדה לא מצאתי את הדרך להביע את עמדתי.

מה עושים עכשיו ? יעשה כל אחד את מה שהוא מאמין בו. אני עדיין מאמין שזה לא רק הרע במיעוטו אלא שיכול לצאת מכל העניין משהו טוב, ועל כן אני חושב שצריך להמשיך ללכת עם הבית היהודי.

כל טוב

כתבות נוספות