שאל את הרב

דבר תורה קצר לפרשת שופטים

חדשות כיפה חברים מקשיבים 24/08/12 09:46 ו באלול התשעב

שאלה

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

יש אנשים שמביאים תמיד את הפסוק 'תמים תהיה עם ה' אלוקיך" כדי להוכיח שצריך להיות תמים ועדיף לא לחשוב יותר מדי בשכל על מה שעושים, אלא להשתמש ברגש, התמימות, כך הם מבינים סותרת את החשיבה בשכל.

אך, אם נתבונן וננסה להבין מה באמת טמון בפסוק הזה, נגלה רובד אחר ומעניין.

פסוק זה נאמר אחרי הפסוקים שנאמרו על האיסור לרדוף אחרי העתידות אצל כל מיני מנבאים בכוחות טומאה למיניהם (אוב ידעוני וכו'), אחרי זה נאמר הפסוק 'תמים תהיה עם ה' אלוקיך'.

מה הקשר?
פעמים רבות, אנחנו לא רגועים, אנחנו חוששים אולי העתיד צופן לנו משהו שאנחנו לא יכולים להתמודד איתו כעת? אולי בהמשך יפול עלינו משהו שיוציא אותנו מהמצב שבו אנחנו נמצאים? (ואני לא מדבר כמובן על תכנון ארוך טווח, אלא על חששות מדברים שעלולים לקרות ולשבש כל מיני דברים).
אצל אנשים מסוימים זה גורם לחששות ואי ודאות, ואצל אחדים זה גורם אפילו להליכה לכל מיני אנשים שאולי יש להם כוחות סגולים (וזה נע בין מקובלים בשקל לכל מיני אסטרולוגים למיניהם).

מה התיחסות התורה לזה?
התורה כותבת 'תמים תהיה' והכוונה: 'שלם תהיה'!

הפירוש מפתיע: אדם צריך להרגיש שאיך שהוא עכשו, זה הכוחות השלמים שלו, לא חסר לו שום דבר בשביל להכריע מה לעשות כעת, מה שיהיה עוד יומיים, יהיה עוד יומיים, ועוד יומיים יהיו כוחות אחרים, והחלטות אחרות.
מה יקרה עוד יומיים, עוד חודש? עוד שנה? מה יקרה אם מישהו קרוב יאבד לי? איך נתמודד עם תקיפה באיראן אם תהיה? אין לנו כעת כלים להתמודד עם הדברים האלו, כי זה עוד בכלל לא הגיע לעולם, כשיהיו הדברים נוכל להתמודד איתם עם הכלים שיהיו לנו כשיגיעו אותם דברים אם יגיעו.
הטעות של האנשים ההולכים למעוננים למיניהם אינה רק בזה שהם לא צודקים, אלא שהם מכניסים את עצמם למין סחרור וכל הזמן חיים בפחד מפני העתיד, פחד שמכניס שיתוק, ואיננו נותן לנו לחיות בשלימות עם כל הכוחות שקיימים לנו כעת. וזה בניגוד לאנשים אחרים, שלא מאמינים בכוחות של עצמם כי אינם מאמינים שהם ניתנו להם על ידי כח עליון, אנחנו מאמינים בכוחנו, שניתן מה', ואנחנו מאמינים שעם כל דבר צריך להתמודד יחד עם הכוחות שה' נותן, כיון שהתזמון של כל דבר נקבע משמיים.
השלימות של העולם, ושל האדם הפרטי, מתאימה למכלול הדברים שקיימים כעת, למה שיקרה בעוד יומיים, השלימות שלך תהיה מתאימה בעוד יומיים.

לכן, לא נלך לחפש עתידות במדור האסטרולוגיה בעיתון, לא נחשוש כל רגע אולי יקרה לנו משהו שלא נוכל להתמודד איתו, אלא נחיה עם מה שיש עכשו, ונאמין שבכל רגע כוחותינו מתאימים ויתאימו לאותו רגע.
'גם כי אלך בגיא צלמות, לא אירא רע כי אתה עמדי'

שבת שלום!
חברים מקשיבים

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות