שאל את הרב

דבר תורה- פרשת 'לך לך'

חדשות כיפה חברים מקשיבים 03/11/11 08:25 ו בחשון התשעב

שאלה

בפרשתנו מתואר תהליך יציאתו של אברהם אבינו מחרן:

וַיֵּלֶךְ אַבְרָם כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר אֵלָיו יְהֹוָה וַיֵּלֶךְ אִתּוֹ לוֹט וְאַבְרָם בֶּן חָמֵשׁ שָׁנִים וְשִׁבְעִים שָׁנָה בְּצֵאתוֹ מֵחָרָן: וַיִּקַּח אַבְרָם אֶת שָׂרַי אִשְׁתּוֹ וְאֶת לוֹט בֶּן אָחִיו וְאֶת כָּל רְכוּשָׁם אֲשֶׁר רָכָשׁוּ וְאֶת הַנֶּפֶשׁ אֲשֶׁר עָשׂוּ בְחָרָן וַיֵּצְאוּ לָלֶכֶת אַרְצָה כְּנַעַן וַיָּבֹאוּ אַרְצָה כְּנָעַן:

בפסוקים המתארים את יציאתו של אברהם לכיוון א"י מוזכר בראש ובראשונה שהוא הלך כאשר דיבר אליו ה', ולאחר מכן מוסבר שהוא לקח את כל משפחתו ורכושו והלך. מדוע כתוב פעמיים שאברהם הלך? וכי לא הבנו בפסוק הראשון שהוא עשה זאת?

מפרשים שונים עומדים על העניין ועונים תשובות שונות. אהבתי את תשובתו של הנצי"ב מוולוז'ין.

הנצי"ב, בפרושו העמק דבר, מסביר שאברהם הכיר את המציאות וידע שתמיד, אבל תמיד, יש משהו נוסף שחשוב מאוד לטפל בו, לסיים אותו, לפני שיוצאים לדרך. צריך למכור את זה, לתדרך את ההוא, לגמור לעזור פיזית ונפשית לשכן, לדוד, הסבתא בדיוק במצב קשה וזה לא מוסרי לעזוב אותה עכשיו וכו' וכו'. אם תחכה לגמור הכול לעולם לא תצא לדרך.

אז אברהם אבינו עזב הכול ויצא. מיד כאשר הקב"ה דיבר אליו הוא הלך. בלי לחכות. מיד.

אבל אברהם ידע גם שכל מה שהוא קיבל מהקב"ה צריך לשמש אותו. כל נפש וכל רכוש נוצרו ברצון ה' וקשורים אליו ברצון ה' על מנת שיצליח לממש את ייעודו. לכן הוא עצר, חיכה שימכרו את הבית, את העסק, יארזו את הכול ויבואו. הוא יצא לדרך, חיכה מחוץ לעיר, במלון הקרוב, על מנת לקבוע מציאות, לשדר וודאות והכרח לצאת לדרך, וכך גרם שמשפחתו תמכור את הרכוש, תארוז את המזוודות ותגיע.

הלוואי שנזכה גם אנחנו להבחין בכל מציאות באידיאלים השונים ונצליח למצוא דרך להגשים את כולם בצורה הטובה ביותר. . .

יהונתן יעקובי

תשובה

כתבות נוספות